*

Erhverv
0

Ree-familiens vigtigste selskab taber fart: Tjener mindre end i flere år

Østergaard Biler, der står bag Europcar i Danmark, har præsenteret sit mindste overskud siden 2012.

Karsten Ree og familiens investering i Østergaard Biler bringer igen et overskud med sig. Men ikke ligeså stort som tidligere. Foto: Philip Davali

Østergaard Biler, der står bag biludlejningsfirmaet Europcar i Danmark, er blevet kaldt Ree-familiens vigtigste selskab.

For selskabet, der er ejet 100 pct. af Karsten Ree og hans familie, omsætter årligt for mere end 400 mio. kr. og har gennem en årrække haft tocifrede millionoverskud.

Nu har Østergaard Biler dog netop offentliggjort sit dårligste regnskab siden 2012.

Mio. kr.20122013201420152016
Omsætning400410,4423,9452,4446,2
Driftsresultat60,470,872,895,451,2
Resultat efter skat27,645,949,673,333,7
Egenkapital229,3225,5275342,4361

I 2016 landede overskuddet på 33,7 mio. kr., et faldt på mere end 50 pct. i forhold til 2015. Men det er der dog en god forklaring på, fortæller Christian Ree, administrerende direktør i Østergaard Biler og søn af Karsten Ree.

»2015 var et ekstraordinært godt år, hvor vi indtægtsførte nogle penge, der var sparet op gennem en række år. Så det er klart, at hvis man sammenligner 2016 med 2015, ser det ikke for godt ud. Men vi er tilfredse med 2016, for vi klarer os bedre end vores konkurrenter og leverede som forventet,« siger han til Finans.

Én af Europcars konkurrenter i Danmark, Sixt, kunne for nylig præsentere et regnskab med en øget omsætning og et overskud, der var en smule lavere end året forinden.

Karsten Ree og familien købte sig ind i Østergaard Biler for tre år siden, og efterfølgende har familien sat sig på samtlige poster i bestyrelsen og direktionen.

Mens overskuddet efter skat var bedre i 2016 end i 2012, var driftsresultatet det ikke. Christian Ree forklarer da også, at markedet for udlejning af biler har ændret sig.

»Der er nogle elementer, som gør, at det er blevet mere vanskeligt at udleje biler i Danmark end for få år siden. Markedet er i fri konkurrence, og det øger prispresset gevaldigt,« siger han og fortæller, at også ændringer i registreringsafgiften har gjort det sværere at drive biludlejning i Danmark.

Af 2016-regnskabet fra Østergaard Biler fremgår det, at virksomheden gennem året har »tilpasset udlejningsflåden«. Men ifølge Christian Ree betyder det ikke, at flåden er mindre nu end for et år siden.

»Vi justerer konstant vores flåde af biler ud fra efterspørgslen. Så man skal ikke lægge for meget i det, der står i regnskabet,« siger han.

Europcar er blandt verdens største biludlejningsfirmaer og har i Danmark en flåde på omkring 7.000 biler fordelt på mere end 40 afdelinger.

Læs også