*

Erhverv
0

Nyt forlystelsessats skal sikre besøgsrekord i Djurs Sommerland

Djurs Sommerland har kastet 90 mio. kr. efter en ny rekordforlystelse, der skal være med til at sikre, at forlystelsesparken kan slå sin besøgsrekord fra 2015.

Djurs Sommerlands nye rutsjebane, Dragekongen. Foto: Djurs Sommerland

802.000. Det tal er lidt af et kardinalpunkt for forlystelsesparken Djurs Sommerland, der i weekenden åbnede for sæsonen 2017.

Tallet refererer til besøgsrekorden fra 2015, for den skal slås i denne sæson, lyder den erklærede målsætning fra Djurs Sommerland, der sidste år oplevede et fald i besøgstallet til 745.000 gæster efter en lidt uheldig start på sæsonen, hvor en stor restaurant brændte ned.

Og der er også allerede blevet sat handling bag ordene fra sommerlandet, der har investeret hele 90 mio. kr. i en ny rutsjebane, som skal være et stort trækplaster for parken i 2017 og hjælpe til med at sikre flere besøgende.

Fra spæd vision til Nordens største sommerland
  • Djurs Sommerland blev startet i 1981 af Ole B. Nielsen og Børge Godsk Jensen, der havde det som vision at skabe flere fritidsaktiviteter for det stigende antal turister på Djursland. I 1990'erne overtog førstnævntes sønner, Henrik B. Nielsen og Michael B. Nielsen, kontrollen med forlystelsesparken.
  • I det første år havde parken lidt over 100.000 besøgende, og sidste år var der 745.000 gæster gennem tælleapparaterne. Besøgsrekorden blev opnået i 2015, hvor der var 802.000 gæster i Djurs Sommerland, der i dag er Nordens største sommerland.
  • I de første mange år var konceptet primært fokuseret på tilbud, hvor gæsterne selv skulle være aktive - såsom bueskydning og roning. Siden er der kommet en stribe rutsjebaner og andre mekaniske forlystelser til. Den dyreste til dato er DrageKongen, som er en ny rutsjebane, der har premiere i 2017-sæsonen.
  • I regnskabsåret 2015/16 leverede Djurs Sommerland et driftsresultat på 53,9 mio. kr. og et nettooverskud på 40,9 mio. kr.
DrageKongen er navnet på den nye rutsjebane, der ikke alene er Danmarks dyreste forlystelse nogensinde, men også Europas hurtigste og længste rutsjebane i kategorien Family Suspended Coaster, hvor vognene er placeret under sporene, så benene svæver frit i luften.

Og nyheder i den kategori er altafgørende for en forlystelsespark for at trække flere folk gennem tælleapparaterne.

»Vores branche er om nogen drevet af en forventning fra vores gæster om, at der hele tiden skal ske en kontinuerlig udvikling af de oplevelser, vi tilbyder. Hvis vi ikke udvikler os, er der så mange andre tilbud til fritiden, som man lige så godt kan tage. Derfor er vi nødsaget til hele tiden at udvikle os,« siger Henrik B. Nielsen, der er adm. direktør hos Djurs Sommerland.

Rent økonomisk kan de mange nyheder også sagtens betale sig, når man er nået over kritisk masse i størrelsen, vurderer direktøren. Blandt andet derfor har Djurs Sommerland siden 2008 investeret omkring 400 mio. kr. i fornyelser og forbedringer.

»Der er ingen tvivl om, at vores branche er kendetegnet ved, at vi har et omkostningsniveau, som er rimelig fast. Hvis man så også formår at øge besøgstallet, så er der også et økonomisk afkast,« siger Henrik B. Nielsen.

Derfor forsøger Djurs Sommerland at gøre god reklame for parkens nyheder med reklamer i alt fra gammeldags brochurer til tv-reklamer og kommunikation på det sociale medie Facebook.

Og ligeledes derfor er der også rigeligt med investeringsplaner for fremtiden, og nyhederne til næste sæson er faktisk allerede på plads.

»Vi er kommet i den situation, at når man laver forlystelser af en vis størrelse, så er det også noget, der kræver længere tids planlægning. Nyhederne til 2018 er allerede på plads, og arbejdet går i gang allerede, når vi lukker i oktober, så det står klar, når vi åbner i maj næste år,« siger Henrik B. Nielsen.

Besøgstal i Djurs Sommerland i perioden 2008-2016:
  • 2016: 745.000
  • 2015: 802.000
  • 2014: 705.000
  • 2013: 752.000
  • 2012: 623.000
  • 2011: 662.000
  • 2010: 575.000
  • 2009: 550.000
  • 2008: 528.000
Han påpeger, at tiltrækningen af flere gæster både baserer sig på noget af den naturlige tilstrømning af turister til lokalområdet på Djursland, men sommerlandet er også fortsat meget afhængig af genbesøg fra de danske gæster.

Derfor er det - ud over udviklingen af nye forlystelser - også vigtigt at have fokus på noget af det mere immaterielle.

»Vi har meget fokus på at udvikle vores grundprodukt. Servicedelen er et stort indsatsområde. Det er en forudsætning for, at vores strategi med de nye forlystelser skal fungere, at vi kan servicere vores gæster ordentligt,« siger Henrik B. Nielsen.

Et sidste skud på stammen er, at Djurs Sommerland også arbejder på at skabe overnatningsmuligheder omkring forlystelsesparken. Penetrationen er nemlig klart størst inden for en kørselsafstand på en til to timer, og da Djursland ifølge Henrik B. Nielsen er lidt underrepræsenteret på området for feriecentre og campingpladser, er overnatningsmuligheder ved selve parken et naturligt skridt.

»Vi har endnu ikke sat gang i etableringen af det, men det er ikke nogen hemmelighed, at det kommer på et tidspunkt. Vi arbejder med kommunen om rammebetingelserne for, at Djurs Sommerland får lov til at skabe overnatningsmuligheder herude,« siger direktøren.

Overnatningsmuligheder er noget, der bliver arbejdet aktivt med i branchen. Eksempelvis har det konkurrerende Fårup Sommerland sidste forår åbnet et hotel i parken, der ligger tæt ved Blokhus i Nordjylland.

(Ritzau Finans)

Læs også