*

Erhverv
0

Slikgiganter vil bekæmpe fedme - du får mindre i poserne

Verdens største producenter af slik og chokolade danner et konsortium. Det vil forbrugerne kunne mærke.

De store pakker med slik gør os federe og federe. Nu vil industrien regulere sig selv og fylde mindre i poserne. Foto: Gregers Overvad

Nogle af verdens største producenter af slik og chokolade melder sig ind i kampen mod fedme. De har dannet et konsortium, der skal reducere antallet af kalorier i hver pakning - foreløbig i USA.

Det skal føre til pakker, der er væsentlig mindre end i dag og med langt færre kalorier. Sandsynligvis også som et modtræk mod en eventuel lovgivning på området.

Det er giganter som Mars, Nestlé USA, Ferrero og Lindt, der er blandt deltagerne i det nye konsortium, skriver CNNMoney.

Selskaberne har indgået en form for musketered om, at de inden 2022 skal sørge for, at deres slikposer og chokoladepakker højst må indeholde slik svarende til 200 kalorier pr. enhed.

I de senere år er udviklingen ellers gået i den modsatte retning med større og større poser og dermed en stor forøgelse i antallet af kalorier i hver pose eller pakke.

Mars fortæller, at selskabet vil investere 200 mio. dollars for at sikre sig, at hver enkelt pakke med slik/Mars-bar ikke indeholder mere end 200 kalorier inden 2022. Sidste år lancerede selskabet blandt andet M&M's Caramel, der opfyldte den standard, skriver CNN.

Det nye konsortium skal også være med til at "genopdrage" forbrugerne til at forstå, at »slik er en belønning og ikke en hverdagssnack eller en erstatning for et rigtigt måltid.«

Tænketanken Hudson Institute skal overvåge selskabernes fremskidt på området.

Læs også