*

Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Discountkunder skal selv scanne mælk og kød ind med mobilen

Nye betalingssystemer og digitale løsninger ruller ud i dagligvarehandlen - både for at trække kunder til og spare omkostninger. Coop Danmark lancerer et nyt system i koncernens discountkæde.

Fakta-kæden med 410 butikker skal være i forreste række med nye , digitale betalingssystemer i Coop. Foto: Mikkel Berg Pedersen.

Kampen om forbrugerne og deres betalingsformer får Coop Danmark til at indlede en offensiv. Senere i år vil dagligvarekoncernen lade discountforbrugere selv scanne varer ind med deres mobiltelefon. Og i løbet af 2018 skal det system være rullet ud i alle koncernens 410 Fakta-butikker.

Coop
  • Coop Danmark driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og Fakta.
  • 1.200 butikker rundt om i Danmark.
  • Koncernen omsætter for ca. 45 mia. kr. inkl. en række selvstædige brugsforeninger. Uden dem er omsætningen ca. 40 mia.
  • Ejes af 1,6 mio. medlemmer – danske forbrugere.

Netop smartphones, scanning og nye betalingsformer spiller en vigtig rolle i udviklingen af fremtidens dagligvarebutikker. Coop har gennem det seneste halvandet år kørt forsøg i enkelte butikker med en såkaldt bip & betal-model, hvor forbrugerne scanner og betaler med mobiltelefonen, mens varerne lægges i indkøbskurven. Og de erfaringerne gør, at koncernen er klar til i større skala at rulle det betalingssystem ud.

»Fakta-kæden er det rette sted at indføre det i første omgang på permanent basis, da der er tale om butikker med et mindre gennemsnitskøb end i de større supermarkeder. I konkurrencen er det afgørende at kunne gøre det let og enkelt for forbrugerne at handle – ikke mindst i discountsektoren,« mener koncerndirektør Jan Madsen, som i Coop er ansvarlig for bl.a. Fakta og digitalisering.

Bip & Betal indgår som et af en række elementer i en strategi om digitalisering i Coop, hvor koncernen også bl.a. har lanceret en ny medlemsapp, der kan bruges til eksempelvis betaling.

Hidtil har der i dele af den hjemlige detailhandel især været fokus på selvbetjeningskasser med selvscanning af varerne ved siden af de betjente kasser. Men det suppleres nu med modellen i Fakta.

»Digital teknologi er et afgørende værktøj, når kunderne køber ind og laver mad. Derfor skal vi gå nye veje. Det er klart, at et sådant system også, når det er udviklet og implementeret, kan give nogle fordele for os med besparelser af omkostninger. Men det primære er at udvikle os med digitalisering,« siger koncerndirektør Jan Madsen.

Ifølge professor Jan Damsgaard, Copenhagen Business School, som er ekspert i digitale betalinger, er Coops nye projekt led i en trend, der vil komme i hele dansk detailhandel.

»Butikkernes erfaringer med selvbetjeningskasser gør, at de nu er klar til næste skridt med også mobilløsninger. Når de laver den slags, peger meget internationalt på, at forbrugerne faktisk ikke snyder mere end tidligere. Og de vil gerne have den mulighed. Det opfattes ikke som en forringelse af service. Så der kommer mange flere af de her løsninger,« vurderer Jan Damsgaard.

Han peger på, at detailkæderne også bruger digitalisering til at samle data om forbrugernes indkøbsmønstre.

»Systemerne kan bruges til at lave specielle tilbud til de enkelte kunder og lede dem rundt i butikkerne til de varer, som kæden gerne vil have i fokus. De digitale løsninger er kommet for at blive i dagligvarehandlen,« mener Jan Damsgaard.

Dagrofa
  • Forsyner over 1.700 butikker og kiosker med dagligvarer.
  • Koncernen omfatter bl.a. Meny-supermarkeder, discountkæden Kiwi og Spar-kæderne.
  • Dertil kommer aktiviteter med engrosforretninger og foodservice.
  • Ejes af NorgesGruppen med 49 pct., KFI Erhvervsdrivende Fond 41 pct. og selvstændige købmænd med 10 pct.

Også hos eksempelvis Coops største konkurrenter, Dansk Supermarked og Dagrofa, arbejdes der intenst med mulige nye betalingsformer.

Per Ahlman, der er it-direktør i Dagrofa-koncernen med kæder som Meny, Spar og Min Købmand, siger:

»Der kommer klart nye tiltag fra os inden for de digitale muligheder, der både kan øge forbrugerens oplevelser og reducere omkostninger.« 

Læs også