Erhverv
0

Foot Locker er under pres i Danmark

Den verdensomspændende skokæde Foot Locker kæmper for at tjene penge i Danmark.

På verdensplan driver Foot Locker, der udover sko også sælger sportstøj, knap 3.500 butikker i 28 lande. Foto: Frank Rumpenhorst/picture-alliance/dpa/AP Images.

Selvom man er en af verdens største skokæder, er det ikke lig med ubetinget succes, når man skal forsøge at sælge sko til de danske forbrugere.

Det må den amerikanske sportsgigant Foot Locker, der har butikker over hele verden, sande.

Foot Lockers danske forretning, der består af fem butikker, er under pres fra konkurrenterne og fra den stigende nethandel. Sådan lyder det fra selskabets ledelse i et nyt årsregnskab, der viser, at både Foot Lockers omsætning og overskud i Danmark er faldet.

I 2016 omsatte Foot Lockers danske butikker for knap 80 mio. kr. - et fald på knap 9 pct. fra året før. Da alle regninger var betalt, stod der 1,6 mio. kr. tilbage på bundlinjen. Det er 20 pct. mindre end året før.

Foot Locker har fem butikker i Danmark, hvoraf fire ligger i Københavnsområdet og én i Aarhus. På verdensplan driver sportskoncernen, der udover sko også sælger sportstøj, knap 3.500 butikker i 28 lande.

Disse butikker omsætter samlet for 40 mia. kr. årligt.

Herhjemme forventer Foot Locker et bedre resultat i 2017, fremgår det af regnskabet. Salget i de første måneder af året har været på samme niveau som i fjor, lyder det.

Når Foot Locker i sit regnskab nævner nethandlen som en udfordring, er der ikke noget at sige til det. På fem år er nethandlens omsætning i Danmark eksploderet, således at danskerne i 2016 købte for over 70 mia. kr. på nettet.

Foot Locker, der blev grundlagt i 1974 og har haft butikker i Danmark i over 10 år, har ikke nogen dansk webshop.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

BRANCHENYT
Læs også