*

Erhverv
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Lidl i voldsom satsning - dumper priserne i USA

Den tyske discountkæde vil indtage USA med bulder og brag.

Lidl vil i 2022 op i omegnen af 550 butikker. Foto: AP Photo/Michel Euler, File

De amerikanske forbrugere kan se frem til massive prisfald på dagligvarer, da Lidl står parat til at træde ind på det amerikanske detailmarked med historisk udrulning og voldsomme prisfald.

Det britiske nyhedsbureau Reuters beretter, at Lidl på nogle varegrupper kan give forbrugerne priser, der ligger mere end 50 pct. under konkurrenternes priser, som i forvejen fører priskrige.

Lidl annoncerede i begyndelsen af 2017, at discountkæden indleder en markant satsning for at trænge ind på det amerikanske detailvaremarked. Lidl har over de seneste år ekspanderet markant i Storbritannien, hvilket har presset hele den traditionelle britiske detailvarebranche. Nu kommer turen til USA.

I februar berettede Lidl, at koncernen allerede har sikret sig mere end 100 butikslokaler i USA, og at Lidl vil åbne mere end 100 butikker årligt over de næste fem år. Lidl vil i 2022 op på i omegnen af 550 butikker. Det mål nåede den tyske kompetent Aldi efter at have været i USA i mere end 30 år.

Brendan Proctor, som er Lidls regionale chef i USA, fortæller til Reuters, at tidspunktet er rigtigt, hvor han nævner, at det ikke handler om at markedet er rigtigt for Lidl, men om at Lidl skal tilpasse sig det amerikanske marked. Lidl vil åbne sine første butikker i USA i juni 2017.

Tidligere har detailanalytikere berettet, at Lidls muligheder i USA gode, da det amerikanske detailmarked er meget broget og præget af utrolig mange aktører, hvilket giver stærke vækstmuligheder for de større i branchen.

Modsat er der stor fokus på muligheden/risikoen for et fundamentalt skift i den amerikanske detailvarebranche. Amazon arbejder på at få kunderne væk fra de traditionelle butikker og over i internethandel med levering til døren. Verdens største detailvarekæde Wal Mart Stores fra USA har kæmpet med at dæmme op for internetkonkurrencen med eget internethandelssystem.

Læs også