*

Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Skat anklages for at stække konkurrencen på brugtbilsmarkedet

Det er dybt problematisk, når Skat involverer danske bilimportører i beregningen af registreringsafgift på brugte biler, mener FDM og brugtbilshandlerne.

Det store afgiftslotteri
Skat stangede en registreringsafgift på 711.000 kr. ud, da Thomas Bülow importerede en næsten ny Mercedes V-klasse. Forinden havde Skat lovet ham, at han kunne importere en tilsvarende og få en registreringsafgift på 248.000 kr. Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup

Skat forhindrer danskere i at købe billige let brugte biler fra udlandet ved at opkræve registreringsafgifter med udgangspunkt i urealistisk høje udsalgspriser.

Sådan lyder kritikken fra både bilejernes interesseorganisation, FDM, og brugtbilshandlernes brancheorgan, DBFU, på baggrund af en konkret sag, hvor en virksomhedsejer kom i klemme, da han ville importere en næsten ny Mercedes camper fra Tyskland.

Virksomhedsejeren, Thomas Bülow, fik besked på at indbetale 711.000 kr. i registreringsafgift, efter at Skat havde bedt Mercedes i Danmark om at oplyse, hvad bilen kostede fra ny.

Ifølge Mercedes var prisen 1,4 mio. kr., og Skat var uimodtagelig over for Bülows argumenter om, at tilsvarende biler var sat til salg langt billigere på Bilbasen.

Men det er stærkt problematisk at involvere netop den danske importør i afgiftsberegningen, fordi importbiler er i direkte konkurrence med importørens egne biler, lyder det fra flere sider.

»Det er en klar afskærmning af det danske marked for brugte biler, som rammer specielt forbrugerne, og det er ultra-uheldigt for prisdannelsen af brugte biler i Danmark,« siger forbrugerøkonom i FDM Allan Skytte Christensen.

Direktør Karl-Ove Pedersen fra brugtbilhandlernes brancheorganisation, DBFU, er enig:

»Importøren er da ikke interesseret i, at der sælges brugte biler fra udlandet. Han er interesseret i, at der bliver solgt nye biler, så jo højere afgiften er på en brugt bil, jo bedre er det for importøren,« siger han.

Når man importerer en bil fra udlandet, beregnes registreringsafgiften ud fra bilens »almindelige pris ved salg til bruger her i landet«. Men hvis der kun er solgt ganske få eller slet ingen, kan Skat i stedet tage udgangspunkt i den nypris, som importøren oplyser.

Skat vil ikke kommentere den konkrete sag, men oplyser i en skriftlig udtalelse, at importøren skal tage udgangspunkt i, hvad bilen skønnes at kunne sælges til.

»Det forhold, at der således ikke er tale om en rent objektiv vurdering, indgår naturligvis i Skats vurdering af den endelige prisfastsættelse,« hedder det i udtalelsen.

Ifølge Skats motorregister er der i Danmark kun blevet solgt 4 nye biler de seneste 6 måneder som den, Thomas Bülow importerede. De er blevet solgt som nye til priser fra 531.000 kr. til 869.000 kr.

Læs også