*

Erhverv
0

McDonald's vil bruge Snapchat til at hyre unge

Burgerkæden skal bruge omkring 250.000 medarbejdere i USA til sommerperioden - og de unge gider ikke skrive ansøgninger på gammeldags maner.

McDonald's vil bruge Snapchat for at sikre sig nok unge medarbejdere til at fylde de mange ledige sommerjob. Foto: Gene J. Puskar

Når de unge ikke vil komme til burgerbjerget, må bjerget komme til de unge.

McDonald's skal bruge omkring 250.000 medarbejdere til sommerjobs i USA i år. Og for at få fat i gruppen af 16-24-årige, har kæden allieret sig med Snapchat.

Det sker i erkendelse af, at de unge enten ikke gider udfylde gammelbags jobansøgninger eller simpelthen ikke opdager de ledige jobs. Derfor vil man forsøge at fange dem via deres foretrukne medie: Mobilen

McDonald's kalder selv sit nye rekrutteringsværktøj for "Snaplications". Her kan de unge se en 10 sekunders reklame med et jobtilbud og derefter gå direkte til McDonald's jobside på Snapchat og sende en ansøgning.

Mere end halvdelen af medarbejderne hos McDonald's er mellem 16 og 24 år, og for langt de fleste er det deres første rigtige arbejde.

»At bruge Snapchat er et smart træk fra McDonald's side i forsøget på at tiltrække disse unge medarbejdere. Det viser de unge, at man kender deres sociale medievaner,« siger Susan Hay, der er stifter af rekrutteringsbureauet Launching U til USAToday.

Arbejdspladser som McDonald's har haft sværere ved at rekruttere unge end tidligere.

I 1970'erne havde næsten 60 pct. af alle teenagere et eller andet job, mens det i dag kun er 35 pct. Selv i sommermånederne er andelen faldet fra 71 pct. af de 16-19-årige i 1978 mod godt 43 pct. sidste sommer, viser tal fra Bureau af Labour statistics.

Der er forskellige forklaringer på nedgangen i arbejdsfrekvensen blandt de amerikanske unge. Dels er der øget konkurrence fra ældre medarbejdere, mangel på jobs og dels et ønske om større fleksibilitet fra de unges side.

Men McDonald's vil gerne have fat i flere unge, og derfor tager kæden Snaplications i brug.

BRANCHENYT
Læs også