*

Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Leasingfirmaer rundbarberer registreringsafgifter med kunstigt høje salgspriser

Leasingselskaber får refunderet registreringsafgift, som om de brugte leasingbiler ikke har haft noget værditab, men når bilerne rent faktisk bliver solgt, tegner der sig et noget andet billede.

Det store afgiftslotteri
Leasingbiler venter på at komme under hammeren på BCA Bilauktion i Vejle. Foto: Casper Dalhoff.

Når leasingfirmaer får refunderet registreringsafgifter som aldrig før, sker det på baggrund af kunstige beregninger, som ikke behøver at have noget med virkelighedens verden at gøre.

Det viser en bilauktion med tidligere leasingbiler, som Finans har undersøgt og analyseret.

Resultatet forarger flere partier på Christiansborg, hvor et flertal uden om regeringen allerede har krævet et indgreb mod bilbranchens rundbarbering af registreringsafgiften.

Kravet er rejst på baggrund af en lang række artikler på Finans, der blandt andet har afsløret, hvordan leasingbiler kan køre rundt helt uden registreringsafgift på danske veje.

Forklaringen er lidt teknisk, men det handler grundlæggende om, at leasingselskaberne fortæller Skat, at bilerne efter endt leasing har haft et mindre værditab, end Skat forudsatte, da registreringsafgiften blev beregnet.

Ofte har de slet ikke haft noget tab overhovedet, og så kan leasingfirmaet få refunderet hele registreringsafgiften ved salg.

Leasingselskaberne skal ikke tage udgangspunkt i den reelle salgspris, men kan helt lovligt nøjes med at finde eksempler på, at tilsvarende brugte biler er sat til salg til en pris, der er højere eller tilsvarer leasingfirmaets egen indkøbspris.

Havde det omvendte været tilfældet, ville leasingsselskabernes muligheder for at få registreringsafgift retur være helt anderledes, viser bilauktionen, der blev afholdt hos BCA Bilauktion i Vejle den 1. juni 2017.

BCA Bilauktion
  • BCA Bilauktion i Vejle er del af en stor børsnoteret engelsk koncern, der afholder store bilauktioner i en række europæiske lande.
  • I Danmark foregår aktiviteterne i Vejle, hvor der hver måned bortauktioneres flere tusinde biler.
  • Der afholdes såvel auktioner for biler med danske afgifter som afregisterede biler uden afgifter.
  • Det er i den sidste kategori, at man finder det stigende antal leasingbiler, som har fået refunderet registreringsafgifter fra Skat.
  • Der afholdes en meget stor månedlig auktion for biler uden afgift såvel som mindre ugentlige auktioner med biler uden afgift.
  • Knap en tredjedel af samtlige biler, der bliver solgt hos BCA i Vejle, bliver eksporteret ud af Danmark.

På auktionen var 350 tidligere leasingbiler - bl.a. af mærkerne BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen, Mini, Opel og Toyota - sat til salg.

Finans har ikke gennemgået dem alle men har bl.a. identificeret 73 biler, som enten fik så lave bud, at de blev trukket fra auktionen (9 biler), eller blev bortauktioneret til priser, der lå under leasingfirmaernes anskaffelsespriser (64 biler).

Alligevel havde leasingselskaberne bag samtlige 73 biler inden auktionen anmodet Skat om at få refunderet registreringsafgiften, som om bilerne ikke havde tabt en krone i værdi.

»Det er jo fuldstændigt sort, at leasingbiler kan få tilbagebetalt registreringsafgift ud fra en pris på bilen, der ligger over det, den er solgt til. Det er et skattehul. Og det skal lukkes med det samme,« lyder det fra Rune Lund fra Enhedslisten.

Et eksempel var en Mini Cooper fra maj 2014 med over 36.648 km på tælleren.

Ifølge data fra Skats motorregister blev bilen oprindeligt købt af et leasingfirma for omkring 115.000 kr. eksklusive moms og registreringsafgift.

Inden auktionen havde leasingfirmaet bedt om at få registreringsafgiften retur, fordi den ifølge leasingselskabet ikke havde tabt en krone i værdi af at køre rundt i næsten tre år.

Men da bilen blev solgt på auktionen den 1. juni, blev den solgt for godt 63.000 kr., og leasingfirmaet havde således slet ikke fået registreringsafgift retur, hvis værditabet var blevet opgjort med udgangspunkt i salgsprisen på auktionen.

Det samme gælder ifølge Finans' beregninger for hovedparten af de 73 biler, som på auktionen fik bud, der lå op til 56.000 kr. under leasingfirmaernes anskaffelsespriser eksklusive moms og registreringsafgift.

»Det er dybt, dybt problematisk. Det må i allerhøjeste grad være noget, politikerne må gå ind og ændre. Ellers kan man jo ikke have tillid til systemet. Det er jo blevet et tag selv-bord,« siger forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen fra bilejernes interesseorganisation, FDM.

Ejerne af de tidligere leasingbiler på auktionen - og altså dem, der har bedt om at få registreringsafgiften retur - kan ikke slås op i offentlige registre, men en del af leasingaftalerne er formidlet gennem store forhandlere, der er medlem af Bilbranchen, som er en brancheorganisation under DI.

»Jeg kan ikke forholde mig til de konkrete tal. Men vi har et afgiftssystem, der baserer sig på salgspriser. Og så længe det er tilfældet, vil branchen indrette sig derefter. Som vi ser det, er der kun en mulighed for at ændre situationen, og det er at skifte til et afgiftssystem ligesom i Holland, Norge og Finland,  der er uafhængigt af bilens salgspris,« siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen.

Leasingselskabernes interesseorganisation, Finans og Leasing, har ingen kommentarer, oplyser direktør Christian Brandt.

Branchen har længe ønsket sig en teknisk baseret afgift i stedet for den værdibaserede afgift.

Hos oppositionen på Christiansborg finder man situationen uacceptabel.

»Den kobling, at man kan sælge til under vurderingen og få penge tilbage af Skat, som om bilen ikke var faldet i værdi, holder ikke. Og det virker som en helt orkestreret udnyttelse af systemet,« siger Lisbeth Bech Poulsen fra SF.

Hun bakkes op af Socialdemokratiets skatteordfører.

»Det virker usundt og må med i hele den kulegravning, som er i gang omkring leasingbiler. Situationen er urimelig over for borgerne og dem, som betaler registreringsafgift. Jeg kan love, at denne diskussion ikke er slut,« fastslår Jesper Petersen.

Skats tilbagebetalinger af registreringsafgift på baggrund af leasingfirmaernes egne værditabsberegninger er vokset voldsomt de seneste år, og i 2016 refunderede Skat samlet 203 mio. kr. på 17.002 leasingbiler.

Leasingfirmaerne indberetter selv de beregninger, der udløser tilbagebetalingerne, og de skal ikke indsende dokumentation men kan nøjes med at opbevare dem til den dag, Skat måtte spørge efter dem.

Finans har tidligere beskrevet, hvordan Skat i årevis slet ikke har kontrolleret leasingfirmaernes beregninger, men for første gang har Skat nu indkaldt foreløbigt 350 leasingbiler til et såkaldt pristjek.

Ifølge en skriftlig kommentar fra skatteminister Karsten Lauritzen (V) er han klar til forhandlinger om et indgreb.

»Der skal være styr på leasingområdet. Derfor har jeg også for et stykke tid siden varslet, at jeg inden sommerferien indkalder Folketingets partier til forhandlinger om, hvordan vi kan få mere rimelighed og retfærdighed på området.«

Samtidig fastslår skatteministeren, at der fremadrettet vil blive skruet op for kontrollen.

»Derudover har jeg netop præsenteret planerne for det nye skattevæsen, som regeringen er i gang med at bygge. De planer indebærer blandt andet en helt ny styrelse, der skal tage sig af motorområdet. Det er også et udtryk for vores ønske om at styrke indsatsen på området – blandt andet kontrollen af leasingområdet, som skal være langt bedre, end den er i dag.«

Læs også