*

Erhverv
0

Dansk tøjkæde har tabt næsten 200 mio. kr.: Lever på bankens nåde

Millionerne fosser stadig ud af det tidligere så succesfulde tøjfirma Noa Noa. Men det går fremad - med bankens hjælp.

Det tidligere så succesfulde modefirma Noa Noa har i årevis været ude i en regulær overlevelseskamp.

Den hårdt pressede danske modekoncern Noa Noa har på fem år tabt næsten 200 mio. kr. og har måttet lukke et utal af butikker og fyre medarbejdere.

En omfattende redningsplan er sat i gang af de nye ejere, og den ser heldigvis ud til at virke. Men tøjfirmaet lever stadig på kanten - og på bankens velvilje.

Et nyt årsregnskab afslører, at Noa Noa fortsat kører med store millionunderskud, der nu har ædt hele egenkapitalen i selskabet. Det har tvunget Noa Noa til at gå i banken, som har sagt ja til at forlænge selskabets kreditaftale frem til udgangen af 2018.

Derudover er der indgået aftale om ekstra kredit i 2017. Det skal sikre, at tøjfirmaet kan fortsætte driften.

»Det er en forudsætning for selskabets budgetter, at både den forventede indtjening og de planlagte besparelser bliver afsluttet i løbet af 2017. Hvis det mod forventningen ikke sker, er der stor usikkerhed om selskabets evne til at fortsætte driften,« skriver Noa Noa i sit regnskab.

Det tidligere så succesfulde modefirma har i årevis været ude i en regulær overlevelseskamp. Men det har langtfra altid set sådan ud. Da de to stiftere - brødrene Lars og Harald Holstein-Holsteinborg - i 2007 solgte Noa Noa til kapitalfonden Axcel, havde tøjfirmaet kæmpestore overskud.

Men finanskrisen ramte hårdt, og så blev den store gæld, der var optaget i forbindelse med handlen, pludselig et alvorligt problem.

Med et stort tab måtte Axcel ved udgangen af 2014 afhænde Noa Noa til en ny ejerkreds bestående af Christian Riisberg og Gustaf Öhrn, der er tidligere adm. direktør i sportskæden Stadium.

Sammen med adm. direktør i Noa Noa, Henrik Aaen Kastberg, igangsatte de en omfattende turnaround, bl.a. ved at lukke butikker over hele landet, skære i medarbejderstaben og udarbejde en helt ny brand- og produktstrategi.

Effekterne er begyndt at vise sig. I december fortalte Henrik Aaen Kastberg til Finans, at omsætningen i de Noa Noa-butikker, som har eksisteret i mere end et år, for første gang i lang tid er stigende.

Samtidig er Noa Noa næsten færdig med at lukke urentable butikker. Modekoncernen råder over cirka 80 butikker, hvoraf knap halvdelen er egne butikker og resten franchisebutikker.

»Det kortsigtede mål er at nå et holdbart niveau, hvor vi kan levere en stabil forretning med overskud på driften. Der skal vi gerne være inden for et års tid. Herefter satser vi på, at forretningen kan begynde at vokse igen,« sagde Henrik Aaen Kastberg i december.

Underskuddet på 36 mio. kr. i 2016 var en forbedring fra året før, da Noa Noa tabte 49 mio. kr. Omsætningen faldt imidlertid fra 310 mio. kr. til 247 mio. kr. - bl.a. på grund af de mange lukkede butikker.

Noa Noa beskæftiger cirka 150 medarbejdere.

BRANCHENYT
Læs også