Erhverv
0

Flere bruger Spotify - men svenskernes underskud er gigantisk

Musiktjenesten Spotify tabte 4 mia. kr. i 2016.

Det er formentlig ikke bundlinjen, der får adm. direktør Daniel Ek til af vende tomlerne op. Foto: Mitsuru Tamura/AP Images

Selv om antallet af brugere steg med mange millioner i 2016, endte den svenske musikstreamingtjeneste Spotify med et dundrende underskud på bundlinjen, skriver Bloomberg.

Spotify tabte 4 mia. kr. i 2016 - det er mere end en fordobling i forhold til underskuddet i 2015 for selskabet, der gerne vil noteres på børsen i New York.

Det er Spotifys største tab i virksomhedens historie, og det gigantiske underskud kom, selv om Spotify øgede sine indtægter med 52 pct. til 21,8 mia. kr. På mindre end to år er gruppen af Spotifys betalende kunder vokset fra 20 mio. til 50 mio., og i alt benytter flere end 140 mio. mennesker Spotifys musiktjeneste.

Spotify har den seneste tid været i gang med at gennemgå sine kontrakter med pladeselskaber og musikudgivere i bestræbelserne på at gøre forretningen profitabel.

Selv om de fleste brugere benytter sig af Spotifys gratis-model, var der også her penge at hente. Brugerne, der ikke vil betale for et abonnement, bliver nemlig tvunget til at høre reklamer mellem numrene. Og Spotifys reklameindtægter løb op i 2,2 mia. kr.

I 2014 landede Spotifys underskud på 192 mio. kr., i 2015 hed det 1,72 mia. kr.

Men Spotifys potentiale menes at være stort, og i forbindelse med et privat aktiesalg blev virksomheden ifølge Bloombergs oplysninger værdisat til 86,5 mia. kr.

BRANCHENYT
Læs også