*

Erhverv
0

Dansk bøfkæde satser stort - og det koster millioner

A Hereford Beefstouw vil skille sig ud fra konkurrenterne blandt restaurantkæder - og allierer sig derfor med en svensk kunstner.

A Hereford Beefstouw har indledt samarbejde med kunstneren Ingvar Cronhammar for at skabe nye oplevelser til gæsterne i restauranterne. PR-foto: A Hereford Beefstouw.

En satsning med danske bøfhuse i Australien ruller - men har i første omgang kostet på bundlinjen for restaurantkæden A Hereford Beefstouw.

Den har netop indsendt regnskab for 2016 til det centrale erhvervsregister. Og det viser, at resultatet før skat dykkede til 6,7 mio. kr. mod 17,3 mio. kr. i 2015.

Ledelsen i selskabet bag, Aage Damgaard ApS., betegner i regnskabet årets resultat for rimeligt. Men den anfører, at det er »er stærkt påvirket af foretagne investeringer i aktiviteterne i Australien, herunder opstartsomkostninger vedrørende ny restaurant i Melbourne.«

A Hereford Beefstouw med hovedsæde i Herning har siden 1971 drevet restauranter og har i dag 12 her i landet. Dertil kommer en i Grønland og en i Sverige.

For fem år siden åbnede kæden desuden i den australske millionby Adelaide sammen med en lokal partner, og i fjor kom også en dansk bøfrestaurant til i netop Melbourne.

»Vi har en grundregel om, at de første tre år koster penge for en ny restaurant. I Adelaide har vi dog hurtigt fået skabt indtjening, og derfor er vi klar til at fortsætte ekspansionen i landet,« sagde adm. direktør Lars Damgaard i fjor til Finans om den fortsatte ekspansion i Australien.

Netop Australien er allerede et vigtigt leverandørland for Herning-selskabet, som ud over restauranter også bl.a. har vinhandel. I  2006 investerede A Hereford Beefstouw-koncernen første gang i Australien. Sammen med lokale partnere købte danskerne en farm i det sydøstlige Australien. Det er siden suppleret med en forædlingsvirksomhed, som forarbejder kødet. Samtidig importeres masser af vin fra Austalien til det danske selskab.

Samtidig med at selskabets årsregnskab er offentliggjort, har A Hereford Beefstouw også mandag udsendt en pressemeddelelse om, at kæden har indgået samarbejde med kunstneren Ingvar Cronhammar. Det sker for at skabe nye oplevelser til gæsterne i restauranterne.

Cronhammer, der står bag bl.a. en række store, spektakulære kunstværker, har designet en ny tallerken og et bestik til restaurantkæden. Bestikket bærer navnet Hansha, der betyder refleksion på japansk. Det skal »kombinere kniv og gaffel med Østens spisepinde«. Målet er, at gæsterne dermed skal spise bøffen på en ny måde.

»Vi har altid gjort tingene på vores egen måde. I restaurationsbranchen er der mange ting, der ændrer sig hele tiden, men tallerken og service er overraskende ens overalt. Så vi bad Ingvar Cronhammar give sit bud på hvordan en ny kniv og gaffel ville se ud, hvis han skulle designe det fra bunden,« udtaler Lars Damgaard om projektet, der har premiere senere i juni på kædens restaurant i Skive.

Årsregnskab:

Aage Damgaard ApS. (mio. kr.)20162015
Bruttoresultat5365
Driftsresultat39
Resultat før skat 717
Årsresultat513
Egenkapital138137
BRANCHENYT
Læs også