Erhverv
0

Danskerne streamer musik som aldrig før

Når danskerne køber musik bliver otte ud af ti kroner brugt på streaming, viser tal fra Danmarks Statistik.

Spotify med Daniel Ek i spidsen har grund til at være tilfredse med det danske mmarked. Danskerne streamer musik som aldrigfør og Spotify har en markedsandel på hele 80 %. Foto: Mitsuru Tamura/AP Images

Cd- og pladesamlinger fylder mindre og mindre på reolerne i de danske stuer. Nu er det i stedet abonnementer hos Spotify, Apple Music og Tidal, som danskerne bruger deres penge på.

Tal fra 2016 fra Danmarks Statistik viser, at streamingtjenester dominerer musiksalget herhjemme, mens salget af de fysiske medier som for eksempel cd'er er dykket.

Når danskerne skal shoppe musik, bliver otte ud af ti kroner brugt på streaming. Det er en markant stigning fra 2012, hvor kun fire ud af ti kroner blev brugt på streaming.

Streamingtjenesterne som Spotify, har en markedsandel på 80 procent, og indtager dermed pladsen som det mest dominerende format, mens de fysiske medier halter langt bagefter.

Fysiske medier som plader er faldet fra at udgøre næsten halvdelen af musiksalget i 2012 til at udgøre 11 procent i 2016.

Helt skidt går det for de tjenester, hvor man køber og downloader musik til en afspiller, som for eksempel iTunes. De er faldet til at udgøre ti procent i 2016, og de har dermed den mindste andel af musiksalget.

Streamingtjenesterne har også været med til at trække væksten op, når man kigger på musiksalget. 

Ifølge Danmarks Statistik er salget af musik steget hvert år siden 2012, hvor streaming af musik for første gang indgik i statistikken. 

Den samlede musikomsætning i Danmark steg til næsten en halv milliard kroner i 2016. Og det er udelukkende drevet af en stigning i salget af international musik.

Danmarks Statistik peger på, at en mulig forklaring kan være, at yngre aldersgrupper i højere grad bruger de nye digitale tjenester og har mere internationalt orienterede musikpræferencer end de ældre aldersgrupper. 

Ifølge Danmarks Statistik streamer 93 procent personer i aldersgruppen 16-19-årige deres musik. Kun 27 procent af de 60-74-årige personer streamer musik.

BRANCHENYT
Læs også