Erhverv
0

Flere Disney-smykker skal sætte fart i Pandoras salg

Den danske smykkekoncern udvider samarbejdet med amerikanske Disney om kollektioner, som også må sælges i Europa, Mellemøsten og Afrika.

Disney-smykkerne kommer til salg rundt om i Europa - og bl.a. i en af den danske koncerns London-butikker. Foto: Ture Andersen/Pandora

Den danske smykkekoncern Pandora, hvis aktiekurs indtil nu gennem 2017 har været stærkt svingende, øger samarbejdet med Disney-koncernen.

Børsnoterede Pandora A/S indledte i 2014 samarbejde med Walt Disney Company om smykker, der afsættes i USA, Canada, Mexico, Puerto Rico, Mellemamerika og Caribien. Året efter blev samarbejdet udvidet til også at omfatte salg på markederne i Asien samt Stillehavs-regionen.

Og nu kommer Europa, Mellemøsten og Afrika med. Fra oktober i år sendes der smykke-kollektioner med charms og armbånd inspireret af Disneys kendte figurer - bl.a. Mickey, Minnie Mouse og Disney Princesses - ud også på de markeder. Det øgede, globale salg betyder, at kollektionen af Disney-smykker udvides med yderligere 30 nye produkter.

Koncernen
  • Pandoras smykker sælges i mere end 100 lande via ca. 8.000 forhandlere - herunder omkring 2.100 konceptbutikker.
  • Det børsnoterede selskab blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København.
  • Beskæftiger på verdensplan 20.000 medarbejdere - heraf ca. 12.400 i Thailand, hvor produktionen ligger.
  • Adm. direktør er Anders Colding Friis, mens Peder Tuborgh, som også er adm. direktør for Arla Foods, er bestyrelsesformand.

»Vi har i et stykke tid oplevet en efterspørgsel efter Disney-kollektionen fra vores kunder i hele regionen her. Denne kollektion passer forbrugere godt. Den er tidligere modtaget meget positivt i Nordamerika og Asien,« udtaler direktør David Allen, der står i spidsen for Pandora salg i Europa, Afrika og Mellemøsten, om den udvidede Disney-alliance.

Ud over salget i Pandoras egne konceptbutikker, onlinehandel samt udvalgte stormagasiner i Europa kommer den nye kollektion også til salg i Disneyland Paris. Tiffany Rende, senior vicepresident i Disney Corporate Alliances, udtaler, at den amerikanske koncern glæder sig »til de muligheder, der venter forude gennem alliancen med Pandora«.

Trods samarbejdet med Disney afviste Pandoras topchef Anders Colding Friis i fjor over for Finans, at målet er flere partnerskaber i sammen retning for at skabe en ny salgsmotor. Pandoras chef sagde:

»Disney kom til os, og det er et meget spændende samarbejde. Men det ligger ikke i kortene, at vi jagter partnerskaber i den retning. Til gengæld satser vi endnu hårdere end tidligere på at være udbyder af alle slags smykker.«

Pandoras aktiekurs har været under pres gennem en periode, og indtager en bundplacering i det danske C20-indeks vurderet på kursudviklingen siden nytår. Der har i år bl.a. været en tiltagende spekulation fra amerikanske hedgefonde på netop kursdyk i Pandora. Men samtidig er aktiemarkedet meget fokuseret på Pandoras udvikling i netop USA, som er en vigtigt marked, og hvor salget faktisk dykkede med 7 pct. i årets første kvartal.

Aktiekursen rykkede sig dog klart opad igen, da Anders Colding Friis i den forløbne uge sagde til erhvervsmediet Bloomberg, at der pustes nyt liv i det amerikanske marked:

»Vi sidder ikke bare og venter på, at de gode tider vender tilbage til det amerikanske detailhandelsmarked - vi ser på ting, som vi kan gøre nu, i form af nye produkter og nye produktkategorier. Vi mener, at der er gode muligheder for at forstærke vores forretning i det nuværende miljø,« sagde Anders Colding Friis til Bloomberg.

BRANCHENYT
Læs også