*

Erhverv
0

Nu bliver Teslas 'folkevogn' leveret – men kun 30 styks

Forventningerne til Teslas nye, billige Model 3 har været enorme. Knap halvandet år efter præsentationen kan Elon Musk nu begynde at levere, men foreløbigt kun nogle få styk.

Tesla Model 3, som den så ud, da en prototype blev vist frem i marts 2016. Præsentationen fik på få uger over 300.000 til at betale depositum for at komme i kø til at købe bilen, selvom de skulle vente længe, før den var klar. Foto: AP Photo/Justin Pritchard

De har ventet og ventet, men nu sker det: I morgen fredag får de første 30 kunder i kø til Teslas Model 3 deres bil udleveret, 16 måneder efter de smed tusind dollars for at bestille bilen, ubeset. Det skriver Bloomberg.

Dermed holder Tesla lige præcis den tidsplan, der blev meldt ud i starten af 2017, med levering af de første biler i juli, og derefter en langsom stigning i produktionstakten.

Og de omkring 500.000 kunder, der har bestilt en Model 3, kan komme til at vente længe, for der går nogle måneder, før der for alvor er gang i samlebåndene. I august måned vil Tesla kunne producere tre biler om dagen, har Elon Musk for nyligt meldt ud. I september skal der bygges 1.500 biler, og til december skal tallet være 20.000 biler om måneden.

Model 3 er Teslas bud på en billig elbil, med en pris på 35.000 dollars for basismodellen. Efter et energitilskud på 7.500 dollars kommer prisen ned på 27.500 dollars, omkring 180.000 kr., hvilket svarer til gennemsnitsprisen for biler solgt i USA i dag.

Lanceringen af denne folkevogn er derfor ikke bare en ny elbil blandt mange, men en helt afgørende milepæl for Elon Musk og Tesla.

For mere end 10 år siden fremlagde Elon Musk nemlig sin store masterplan for Tesla i et blogindlæg. Først skulle elbiler gøres sexede med sportsvogne og luksusmodeller, og indtægterne fra dem skulle så bruges på at bygge et produktionsapparat op og udvikle en billig model, som for alvor kunne ramme massemarkedet.

Model 3 er altså kulminationen på denne masterplan, som Tesla faktisk har fulgt nøje, men dog med indbyggede forsinkelser. Bliver bilen en succes – og kan Tesla forvandle sig til en bilproducent med en helt anden volumen end før – så er vejen banet for Elon Musks overordnede tanker om et samfund, der kan undvære benzin- og dieselbilerne.

Med i denne masterplan hører firmaet Solarcity, som Tesla opkøbte sidste år. Med solceller fra Solarcity, og det store 'hjemmebatteri' Powerwall fra Tesla i garagen, kan man nemlig køre i sin bil på ren grøn energi.

Lige nu er det dog ikke de højtflyvende fremtidsvisioner, men den konkrete bil, der optager sindene. Tesla har udover en hurtig præsentation af en prototype af Model 3 tilbage i foråret 2016 været ganske nærige med information, så når de første kunder får udleveret deres bil, er der mange spørgsmål, der mangler svar.

Bilen, der for eksempel ikke har et traditionelt instrumentbræt, og som heller ikke bruger en normal nøgle, vil derfor blive endevendt.

Det store spørgsmål er, hvor meget bil man får for under 30.000 dollars, og om Model 3 overhovedet kan konkurrere med elbilen Chevrolet Bolt, der kom på gaden sidste efterår til 37.500 dollars før tilskud.

Og så er der hele tilskudsspørgsmålet. Ordningen i USA, der kan trække prisen på Teslas Model 3 ned til et niveau, hvor det fleste bilkøbere kan være med, gælder nemlig kun for 200.000 biler pr. bilproducent. Og jo længere tid, der går, før Tesla får samlebåndene op i gear, jo færre tilskud vil der være tilbage til Model 3-køberne.

Læs også