*

Erhverv
0

VW, Daimler og BMW danner redningspagt: Vil opdatere fem millioner biler

De tre store tyske bilproducenter Volkswagen, Daimler og BMW går nu sammen om at opdatere flere millioner biler i håb om, at dieselteknologien undgår forbud.

Matthias Mueller (i midten) adm. direktør hos Volkswagen, mødtes onsdag med tyske politikere og kollegaer i bilindustrien for at indgå aftale om at tilbagetrække 5 mio. biler. Foto: Markus Schreiber

Tre tyske bilgiganter går nu sammen for at prøve at redde deres efterhånden tyndslidte image.

Volkswagen (VW), Daimler AG og BMW AG er blevet enige om at opdatere mere end fem millioner dieselbiler i Tyskland og samtidig tilbyde ombytte-rabatter for ældre modeller. Et forsøg fra bilproducenternes side på at undgå dyrere retslige følger – og på at redde dieselteknologien, så bilerne ikke bliver gjort forbudt i byer.

Det skriver Bloomberg.

Pagten blev indgået på et hastetopmøde i Berlin onsdag. Aftalen er i høj grad i tråd med de forpligtelser, som bilgiganterne allerede har påtaget sig, og tillader dem at undgå bekostelige hardware-tilbagekaldelser, hvilket ville have været betydeligt dyrere for selskaberne.

Omkring halvdelen af tilbagekaldelserne er allerede sket som en del af VW's svar på den store dieselgate-skandale, der allerede har kostet selskabet bøder på i alt 160 mia. kr. i USA og Canada, og medført, at en række topchefer fik sparket. Ligeledes har selskabet sat 135 mia. kr. til side til erstatninger.

En del af onsdagens pagt er dog også, at de tre bilproducenter nu skal fremme mere bæredygtig transport i byer.

»Men hvad aftalen ikke gør, er at genskabe forbrugertilliden til dieselmotorer,« siger Arndt Ellinghorst, analytiker fra Evercore ISI i London til Bloomberg.

»Med to års VW-dieselskandale, hvor man har lært om manglerne i miljøtest, og at der er måder at narre systemet på, kræver forbrugerne med rette nye teknologier,« fortsætter han til mediet.

Målet med Volkswagen, Daimler og BMW's nye opdateringer af dieselbiler er at gøre dem mere miljøvenlige, og dermed reducere deres udledning med 25 pct. til 30 pct. i gennemsnit, fortæller den tyske bilindustris interesseorganisation VDA i en udtalelse.

Det er også på tide, at de store bilproducenter kommer på banen, da de mange skandaler har øget modstanden mod dieselbiler.

I København var teknik- og miljøborgmester i København, Morten Kabell (EL), i starten af juni ude og sige, at han gerne ser et forbud mod ældre dieselbiler i hovedstaden. En udmelding, der kom i forlængelse af, at Stuttgart som den første tyske storby fra den 1. januar 2018 har besluttet sig for at indføre et forbud mod ældre dieselbiler.

BRANCHENYT
Læs også