*

Erhverv
0

Dansk erhvervseventyr i Kenya udvalgt blandt 1000 startups til norsk iværksætterprogram

Med opbakning fra et norsk investeringsprogram, og en tidligere ligestillingsminister, er det dansk-kenyanske startup Sky.Garden klar til at erobre Afrika.

Teamet bag Sky.Garden: Stifter Martin Majlund (bagerst til venstre), stifter Christian Grubak (forrest til venstre),  marketingschef Isaac Hunja (bagerst til højre) og direktør i Kenya, Daniel Maison (nederst til højre) Foto: Sky.Garden

Efter mange år som et velbetalt jakkesæt, skulle der ske noget nyt i Martin Majlunds arbejdsliv. Nu skulle jobbet have et større formål: Hvordan kunne han tjene penge og samtidig sætte et positivt aftryk på verden? Over en øl med vennen Christian Grubak opstod ideen til Sky.Garden, og med en tidligere ligestillingsminister i ryggen var tasken pakket og klar til et erhvervseventyr i Afrika.

Katapult Accelerator

Katapult Accelerator er et norsk investeringsprogram.

Programmet investerer i virksomheder, der har en social- eller miljømæssig profil. Målet er at gøre verden til et bedre sted samtidig med, at det giver et afkast.

Programmet varer i tre måneder. Her har virksomhederne adgang til et stort netværk af mentorer, der hjælper med at skalere virksomheden.

Hver af deltagerne får 100.000 dollars i direkte investering, og 50.000 dollars til brug under programmet.

Bag programmet står investorerne Anders Lier, Haakon Brunell, Tharald Nustad og Sean Stordahl Percival.

Planen er, at programmet vil blive afholdt to gange årligt.

Nu er eventyret rykket til Oslo, hvor Sky.Garden sammen med 11 andre startups er udvalgt blandt 1000 virksomheder til det norske Katapult Accelerators opstartsprogram. Acceleratorprogrammet har en impact-investeringsstrategi, hvilket vil sige, at virksomhederne er udvalgt efter om de har et miljømæssigt eller socialt perspektiv.

Sky.Garden er blandt andet valgt for sit sociale DNA: At give alle i udviklingslande en nem, billig og fair mulighed for at starte en forretning. Det er dog ikke filantropi, men en forretning, hvis ambition er at trække bunden i samfundspyramiden op.

»Man kan godt lave en god forretning og samtidig gøre en forskel. Det er en af grundtankerne bag vores forretningsmodel,« siger Martin Majlund, der er en af grundlæggerne bag Sky.Garden.

I Afrika ejer de en utrolig kreativitet til at tjene til dagen. Men så heller ikke mere end det. Jeg kunne godt tænke mig at være med til at skubbe dem videre.

Martin Majlund, Sky.Garden-grundlægger

Sky.Garden forsøger blandt andet at fremme ligestillingen mellem mænd og kvinder i Afrika. For med Sky.Garden kan afrikanske kvinder selv afsætte deres vare og få pengene sat ind på deres egen konto i stedet for mandens.

»Det er et stort problem i Afrika, at manden går på arbejde og bruger sin løn på andet end det, der skal bruges i husholdningen,« siger Martin Majlund.

Der er stor arbejdsløshed i Kenya, og særligt de unge er ramt. Dem vil Sky.Garden hjælpe gratis i gang med egen webshop og målet er også at lave et digitalt business-akademi. Målet er, at give de unge mulighed for at starte en forretning, som senere bliver en gevinst for virksomheden.

De andre deltagere

Agri Eye:

Ukrainsk datasamlings værktøj, der er programmeret til at øge effektiviteten i jordbrug.

Bead:

Tyrkisk selskab der udvikler datasendere som analyserer brugercyklusser i intelligente bygninger og effektiviserer brugen af dem.

Choose:

Norsk Selskab som tilbyder klimaneutralitet til privatpersoner gennem opkøb af CO2-kvoter.

Coders Trust:

Dansk-Tysk selskab, der tilbyder netbaseret oplæring i kodning til folk i udviklingslande.

Impact Mapper:

Amerikansk analyseværktøj der analysere data for velgørende organisationer og giver informationer om, hvor stor effekt initiativerne har globalt.

Intel Flows:

Dansk-baltisk udvikling af sensorer, der kan sættes på offentlig transport og giver brugerne information om den lokale luftkvalitet.

Needs List:

Amerikansk selskab der laver lister over behov for nødhjælp efter humanitære katastrofer.

OTTA Project:

Argentinsk kommunikationsprojekt for folk med nedsat taleevne, der samler billeder og miljødata fra smartphones, der hjælper brugerne til at lave sætninger.

Sensewaves:

To franske udviklere af cloud-løsninger, som tilbyder dynamisk optimering af elektroniske distributionssystemer og analyse af energistyring i bygninger.

SheKab:

Pakistansk samkørselsordning for karrierekvinder i Pakistan som har en risikofyldt vej til og fra arbejde.

Smart Plants:

Norsk selskab som arbejder med intelligente huse. Selskabets første produkt, Clevair, lader bygninger styre varme og ventilering baseret på vejret, så energiforbruget effektiviseres og CO2 -udslippet mindre.

I bestyrelsen i Sky.Garden sidder tidligere ligestillingsminister Manu Sareen. Han kom med i projektet for to år siden og hjælper i dag Sky.Garden med at oversætte det tekniske til noget forståeligt og brugbart i et socialt perspektiv. Her bruger han de erfaringer, han har gjort sig vedrørende ligestilling og ulandsbistand igennem sin politiske karriere.

»Sky.Garden handler om at hjælpe fattige i Afrika. Det betyder meget for mig. Men også det at Sky.Garden er en forretning, motiverede mig til at gå ind i projektet. Det er ikke bare filantropi, men også en forretning, og det er det, der gør projektet bæredygtigt,« siger Manu Sareen.

At projektet skal give et afkast for at bistand skal have en positiv effekt, er noget, der kom bag på Manu Sareen.

»Vi havde en sparring med Bill & Melinda Gates Foundation, hvor vi søgte råd. De var meget vilde med vores projekt. Særligt fordi, det også er forretning. Det er efter deres erfaring det, der skal til, for at et projekt gør en positiv forskel,« siger han og fortsætter:

»Erfaringen viser, at effekten ikke er særlig stor, når det bare handler om ren velgørenhed. Når det også er en forretning, er motivationen for at projektet skal lykkes, større.«

Og det var netop idéen om at gøre noget positivt for andre, der satte gang i udviklingen af Sky.Garden og eventyret i Afrika.

Martin Majlund har tidligere været chef for digital marketingteknologi i Carlsberg. Her fandt han interessen for det afrikanske kontinent, der med sine 1 mia. mennesker er et marked, der først nu er ved at udvikle sig inden for digital økonomi. Dermed har det afrikanske marked et stort uudnyttet potentiale.

Det er et meget spændende marked, hvor Sky.Garden kan bidrage til økonomisk vækst, både med et stort kommercielt potentiale, samt positivt indvirkning for regionen som helhed.

Haakon Brunell, partner, Katapult Accelerator

»Jeg har i mange år været et jakkesæt med et velbetalt job. Men jeg kunne godt tænke mig at beskæftige mig med noget, der også havde et større mål. I Afrika ejer de en utrolig kreativitet til at tjene til dagen. Men så heller ikke mere end det. Jeg kunne godt tænke mig at være med til at skubbe dem videre,« siger Martin Majlund.

Jobbet i Carlsberg blev sagt op, og i stedet for at pendle til København, pendler han nu én gang om måneden til Nairobi, Kenya. Det tager 13 timer fra Brede, hvor han er bosat sammen med kæreste og fire børn.

Sky.Garden er e-handels teknologi, der er udviklet særligt til det afrikanske marked. Virksomheden genererer webshops for private - små og mellemstore virksomheder - hvor de kan sælge deres produkter. Webshoppen listes herefter på Sky.Gardens digitale handelsplads. Særligt for teknologien er, at det er tilpasset strukturerne i Afrika. Her har man hverken adresser eller et postvæsen, der fungerer.

»En adresse kan være "Jeg bor over for det kvindelige hospital", og der er ingen, der sender noget med det nationale postvæsen, fordi man ved, det ikke kommer frem. I stedet er der en masse uformelle strukturer, som virker, men det passer teknologi, der er bygget i vesten, ikke til,« siger Martin Majlund.

Platformen bygger på tre søjler: Tillid, betaling og levering.

»Tillid er ikke eksisterende i Afrika, så det er vigtigt at få skabt. Vi er opkoblet på mobile penge, da de færreste har en bankkonto, men langt de fleste har penge på deres simkort. Og så kan den handlende vælge de leveringsmuligheder, der åbne for dem. Det kan være en onkel eller en far, der kan køre. Ellers har vi tilkoblet nogle Uber-lignende transportvirksomheder, der henter og leverer varen,« siger Martin Majlund.

Tilliden består i et ratingsystem, som man kender det fra Uber og AirBnB, samt en verifikations-algoritme, der giver brugerne et billede af, om man er ægte eller ej. Derudover falder betalingen først i det sekund, køberen har accepteret varen.

Webshoppen er gratis at oprette. Sky.Garden får først betaling, når sælgeren begynder at sælge. Sky.Garden tager 8 pct. af salgsoverskuddet. I første omgang er platformen tilgængelig i Nairobi i Kenya, hvor Sky.Garden har en lokal direktør. Indtil videre har over 3000 oprettet en shop, mens platformen har 1100 registrerede onlinebutikker med varelager. Virksomheden åbnede for transaktioner i april.

»Den første måned lavede vi ingen transaktioner, men nu laver vi mellem 40 og 60 transaktioner om dagen,« siger Martin Majlund

Sky.Garden bruger fortsat flere penge, end de tjener, men regner med at gå i break-even inden for 12 måneder. 

Det er ikke uden konkurrence, at Sky.Garden har bevæget sig ind på det afrikanske e-handelmarked. Der er store investeringer i afrikansk e-handel. Shopify, Magento og WooCommerce er alle globale e-handelsplatforme for små og mellemstore virksomheder.

»Det er stadig traditionel markedsplads e-handel, som man ser med Amazon og Ebay. Vi prøver at udfordre dem ved at give den enkelte handlende mulighed for at afsætte sine varer til en helt anden pris, og så er produktet meget simpelt at bruge. Det kræver ingen tekniske færdigheder, fordi vi opretter webshoppen for dem,« siger Martin Majlund.

Med hjælp fra Katapult Accelerator skal Sky.Garden vise, at virksomheden kan skalere og komme videre fra Nairobi til andre byer samt hæve deres omsætning og transaktioner.

Man kan godt lave en god forretning og samtidig gøre en forskel.

Martin Majlund, Sky.Garden-grundlægger

»Vores mål er at gå faktor tre, mens vi er ved Katapult,« siger Martin Majlund.

Sky.Garden har modtaget 100.000 dollars i kapital fra Katapult Accelerator mod 8 pct. af virksomheden. Det værdisætter selskabet til omkring 12 mio. kr. Derudover har de modtaget 50.000 dollars til brug i programmet.

I Katapult Accelerator er man meget glade for at have fået Sky.Garden med i programmet.

»Det er et stærkt team med stærke kompetencer. De har allerede vist fornem vækst og dermed bevist, at produktet passer til markedet. Det (Afrika, red.) er et meget spændende marked, hvor Sky.Garden kan bidrage til økonomisk vækst - både med et stort kommercielt potentiale, samt positivt indvirkning for regionen som helhed,« siger Haakon Brunell, partner i Katapult Accelerator.

Martin Majlund og Sky.Garden er i Oslo i de tre måneder, Katapult-programmet står på. I slutningen af oktober deltager virksomheden i en demodag i New York, hvor 100 fonde vil deltage. Håbet er, at flere af de her fonde vil investere i Sky.Garden, så man kan udvide først til andre afrikanske byer, senere til andre udviklingslande i verden, herunder i Sydamerika og Asien.

Læs også