*

Erhverv
0

Frustreret iværksætter hænger på lukket firmas dårlige anmeldelser: Trustpilot nægter at fjerne dem

Man risikerer at hænge på en lukket virksomheds dårlige anmeldelser på Trustpilot, hvis man køber et domæne, der har været brugt tidligere.

Disse anmeldelser tilhører en IT-udstyrsforretning, der lukkede i 2014. I 2016 stiftede Eric Petersen så en internetportal også med navnet Compware. Men Trustpilot vil ikke fjerne anmeldelserne. Foto: Screendump fra Trustpilot

Det er måske en god idé at tjekke, om det domæne, man som virksomhed køber, har været brugt før. Man risikerer nemlig at hænge på tidligere ejers dårlige anmeldelser og rating på Trustpilot.

Det er situationen for nyopstartede Compware, som Eric Frederiksen stiftede i 2016. Han købte domænet for 45 kr. hos dk-hostmaster uden at være klar over, at domænet tidligere havde været ejet af en anden virksomhed af samme navn. Denne virksomhed lukkede i 2014, men nu hænger Erik Frederiksen på den lukkede virksomheds dårlige anmeldelser - og Trustpilot nægter at fjerne dem.

»Trustpilot udnytter, at de er de store, og vi er de små,« siger Eric Frederiksen.

Compware er en netportal, der sammenligner priser på hardware. En dag gjorde en bruger Eric Frederiksen opmærksom på, at virksomheden har en del negative anmeldelser på Trustpilot. Anmeldelserne er fra en tid, hvor Eric Frederiksen endnu ikke havde fået ideen til Compware.

Det, han ikke havde været opmærksom på, var, at navnet Compware, inklusiv domæne, tidligere havde været brugt af en anden virksomhed, der lukkede i 2014. Denne virksomhed solgte it-udstyr.

Det er han godt træt af. For anmeldelserne har intet med hans nyopstartede virksomhed at gøre. Han kontaktede derfor Trustpilot med forventning om at få de flere år gamle anmeldelser af Compware fjernet fra hjemmesiden.

 

Ifølge Eric Frederiksen afviste Trustpilot anmodningen uden nogen begrundelse, og han står efterladt med det indtryk, at han må betale, hvis han vil have anmeldelserne fjernet. Han udtrykker sin undren; anmeldelserne giver jo ikke brugerne et retvisende billede af Eric Frederiksens nystartede virksomhed. Men Trustpilot holder fast: Anmeldelserne er på nettet, og der bliver de stående - også selvom de handler om en helt anden virksomhed.

»Når vi ikke fjerner anmeldelser, hvis en virksomhed eller domæne skifter ejer, skyldes det, at vi mener, at en tidligere kundes købsoplevelse ikke bliver ugyldig eller ændret af, at der kommer nye ejere. At fjerne anmeldelser ville gå imod vores fundamentale værdier om tillid og gennemsigtighed, da vi ville fjerne anmeldelser, der var et udtryk for en reel købsoplevelse, da de blev skrevet. Samtidig beskytter det også brugerne mod, at virksomheder eventuelt spekulerer i et ejer- og/eller domæneskifte for at få fjernet negative anmeldelser,« skriver kommunikationschef i Trustpilot, Alexander Tolstrup, i en mail. 

Man kan godt overveje om Trustpilot har en forpligtigelse til som minimum at skrive en disclaimertekst om, at domænet har skiftet ejer per den dato

Heidi Højmark Helveg, Advokat ved Horten Advokatpartnerselskab

I Compware har Eric Frederiksen overvejet at søge hjælp hos en advokat. Det er indtil videre ikke en mulighed for den nyopstartede virksomhed, da ressourcerne er små.

Advokat ved Horten Advokatpartnerselskab, Heidi Højmark Helveg, har fået forelagt problemstillingen.

»Lige nu har de (Trustpilot red.) nogle oplysninger på deres site, som viser sig at være ukorrekte i dag. Det kan godt være, de var korrekte, da de blev skrevet, altså der var nogen, der mente det om det site som de skrev det om. Men i dag virker det jo vildledende og i høj grad problematisk for den nye virksomhed. Det er selvfølgelig et problem,« siger Heidi Højmark Helveg og fortsætter:

»Man kan godt overveje, om Trustpilot ikke har en forpligtigelse til som minimum at skrive en disclaimertekst om, at domænet har skiftet ejer per den dato. Det kan de jo selv gå ind og konstatere, sådan at man i hvert fald bliver gjort opmærksom på, at der har været et ejerskifte af domænet.«

Hun mener dog ikke, at Trustpilot er forpligtet til at undersøge, om det nu er en ny virksomhed, eller om der bare er tale om et ejerskifte af eksisterende virksomhed.

»Enhver der har fået dårlige anmeldelser, kan jo komme og sige, at nu er virksomheden en anden med andre ejere. Der kan man diskutere, hvad Trustpilot er forpligtiget til at undersøge. Men ejerskiftet af domænet må kunne undersøges på en ganske simpel måde og registreres på sitet,« siger Heidi Højmark Helveg.

I Trustpilot anbefaler de, at virksomheden informerer brugerne om ejerskiftet eller en overtagelse ved at opdatere sin virksomhedsprofil.

»Enhver virksomhed kan helt gratis oprette en virksomhedsprofil på Trustpilot og gå i dialog med deres kunder. En eventuelt ny ejer kan også gennemgå og svare på ubesvarede anmeldelser. Ud over at man kan lære fra tidligere kunder, giver det også en mulighed for at informere brugere om ejerskiftet,« skriver Alexander Tolstrup.

Hos Compware føler man sig presset til at blive kunde hos Trustpilot, og det er ikke første gang, at Trustpilot anklages for at favorisere betalende kunder, eller presse virksomheder til at blive kunde. Men at det skulle have nogen indflydelse, at Eric Frederiksen ikke er kunde, afviser Alexander Tolstrup:

»Vi betragter det som en meget alvorlig anklage, at man skulle have mulighed for at betale sig til at få fjernet anmeldelser, da det ville stride imod hele vores eksistensgrundlag. Det kan vi på det kraftigste afvise skulle være tilfældet.«

Alexander Tolstrup tager dog kritikken med sig videre:

»Vi har forståelse for problematikken i den konkrete sag. Derfor vil vi nu se nærmere på, om vi kan finde en løsning, der imødekommer de beskrevne udfordringer, uden at vi sletter anmeldelser og tilsidesætter vores grundlæggende værdier om tillid og gennemsigtighed, samt ønsket om at behandle alle virksomheder ens.«

BRANCHENYT
Læs også