*

Erhverv
0

Overlevede akkurat krise: Nu skal dansk butikskæde sælges

Efter tab på næsten 600 mio. kr. kan Babysam, der sælger babyudstyr, snart selv blive solgt. Kæden har hyret ABG Sundal Collier til at orkestrere et salg.

Babysam-kæden har siden Polaris' overtagelse i 2008 kæmpet med resultaterne, men skuden er vendt i 2016 og 2017.
Foto: Jens Henrik Daugaard.

Det har været sværere end ventet at tjene penge på salg af babyudstyr, men nu gør kapitalfonden Polaris klar til at sælge Babysam.

Fonden har ifølge Finans’ oplysninger hyret investeringsbanken ABG Sundal Collier til at forestå en kommende salgsproces.

Babysam, der har 29 butikker rundt om i landet, kæmpede sig akkurat igennem finanskrisen. Men de ringe resultater har i flere år gjort det umuligt at få en ordentlig pris for selskabet.

Nu er der imidlertid kommet andre boller på suppen, og Babysam oplevede en betydelig fremgang i det seneste regnskabsår, hvor det blev til et driftsresultat (Ebitda) på 22 mio. kr.

Den gode udvikling er fortsat i år, fortæller adm. direktør Kenneth Nørgaard knap en måned inden, at Babysam lukker bøgerne for regnskabsåret 2016/2017.

»Resultaterne kommer til at være markant bedre end sidste år,« siger han.

Polaris og ABG, der har et tæt forhold, ønsker ikke at kommentere, men trods Babysams fremgang er der ingen tvivl om, at selskabet langtfra bliver noget finansielt homerun for kapitalfonden.

Dels flygter mange investorer i øjeblikket fra alt, hvad der lugter af detailhandel pga. frygten for bl.a. Amazon. Dels har Polaris’ ejerskab vist, at det slet ikke er så nemt at tjene penge på nybagte forældre og deres små pus som ventet.

Siden Polaris' indtog i 2008, har Babysam tabt næsten 600 mio. kr. på sine butikker og Odder Barnevognsfabrik, der også er en del af biksen.

Den oprindelige vækstplan for Babysam var at tredoble dets dengang 33 butikker ved at rykke fra Danmark og videre ind i Norge og Sverige, men finanskrisen saboterede de planer. Danskerne fik færre børn, og krisestemningen gjorde, at der blev købt brugt i stedet for nyt.

Det betød, at Polaris' vækstplaner blev skrottet, og at fokus blev på at overleve. Bankgæld blev konverteret til aktier, butikker blev lukket, medarbejdere fyret og Babysam klarede akkurat skærene.

I dag har Babysam bare 29 butikker, men selskabet er anderledes strømlinet, end da Polaris gjorde sit indtog, hvor butikkerne var organiseret i et mere løst samarbejde. Det betyder, at en eventuel ny køber vil kunne sikre sig en platform til videre ekspansion i Norden.

»Den gamle strategi kan måske findes frem af skraldespanden og pudses af på ny. Selvom historien selvfølgelig skræmmer lidt, vil man nok konkluderede, at kapitalfonden har gjort meget for at få en ordentlig struktur på forretningen,« siger en kilde med indsigt i sagen.

Babysam er Danmarks største kæde med babyudstyr.

Læs også