Erhverv
0

Fra Storebæltsbroen til Storbritannien: Dansk arkitektfirma gør det igen

I denne uge åbnede et kæmpe broprojekt i Skotland. Den unikke konstruktion er tegnet af det danske arkitektfirma Dissing+Weitling, som også slog stregerne til Storebæltsbroen.

I denne uge åbnede et kæmpe broprojekt i Skotland. Den unikke konstruktion er tegnet af det danske arkitektfirma Dissing+Weitling, som også slog stregerne til Storebæltsbroen. Foto: PR

Der var fornemt opbud, da selveste Dronning Elizabeth II klippede båndet til broen Queensferry Crossing i Skotland den 4. september.

Den engelske dronning var mødt op for at se det ambitiøse bygningsværk, der havde kostet 1,35 mia. pund, og med sine 210 meter var den højeste og største bro i Storbritannien. Broen skulle nu forbinde hovedstaden Edinburgh med regionen Fife og resten af den skotske østkyst.

Det er det danske arkitektfirma Dissing+Weitling, der står bag den unikke konstruktion, men hjemme i Danmark var det "business as usual" for tegnestuen, der blev grundlagt i 1972, og som ønskede at videreføre Arne Jacobsens minimalistiske æstetik.

Her sad Poul Ove Jensen, leder af arkitektholdet der tegnede den skotske megabro, og den 4. september var bare endnu en dag på kontoret. Poul Ove Jensen var blevet inviteret til indvielsen, men han skulle passe sit arbejde og en vigtig konference om broer ventede i Berlin.

Det danske arkitektfirma har nemlig stået bag mere end 100 broer over hele verden, hvor grundstenen til dets verdensdominans i brobygning blev lagt, da firmaet tegnede Storebæltsbroen.

»Vi har tegnet broer i 25 år og har arbejdet på over 100 broer i 42 lande. Vi har en stor viden indenfor feltet, og det var også derfor, at vi blev spurgt om vi ville tegne Queensferry Crossing,« siger Poul Ove Jensen.

Hvad skal man tage højde for, når man skal  lave en kæmpe bro som Queensferry Crossing?

»Når man laver en bro, prøver man at udnytte de særlige forhold, der er på stedet. Man prøver altid på at skabe en bro, der er let genkendelig og har et unikt udseende. Det handler om at lave et ikonisk bygningværk, for det er det, som bygherrerne typisk efterspørger. Enhver politiker vil jo gerne have sit navn stående på en bro,« siger arkitekten.

Enhver politiker vil jo gerne have sit navn stående på en bro

Poul Ove Jensen, arkitekt

Vi kender alle Golden Gate-broen i San Francisco, og Storebæltsbroen er også efterhånden blevet et bygningsvartegn for Danmark. Derfor er en bro ikke længere kun et praktisk redskab til bedre infrastruktur, mener Poul Ove Jensen.

»Broer er i dag blevet et brandingredskab, der kan gøre byer og lande kendte i hele verden,« siger han. 

Ifølge arkitekten har placereringen af Queensferry Crossing-broen været særligt unik, da der ligger to ældre broer ved siden af.

»Der ligger en gammel jernbanebro fra 1800-tallet, der var den ypperste bygningsbedrift på det tidspunkt. Den anden bro er fra tresserne, som var det bedste på det tidspunkt. Nu ligger den nye bro, som er det mest avancerede, man kan lave i vores tid,« siger Poul Ove Jensen, med hentydning til det svære arbejde, det har været at kreere en bro, som består af tre hængebroer. Tre hængebroer i en enkelt bro er nemlig en sjælden bedrift. 

Selvom der i forvejen er to broforbindelser over den skotske flod, har den 2,7 km. lange bro været tiltrængt for trafikken mellem Edinburgh og det østlige Skotland, hvor 60.000 køretøjer dagligt skabte kæmpe kødannelser.


I videoen herover ser man Skotlands premierminister, Nicola Sturgeon, tænde for lyset på den store bro. Det skete i sidste uge.

BRANCHENYT
Læs også