*

Erhverv
0

Irma-pigen lander i Kina

En række af Irmas økologiske varer skal sælges på Kinas største internetportal med mange hundrede mio. kunder.

Onlinebutikken Irma.dk under Coop Danmark har hastig vækst i salget men fortsat svært ved at tjene penge.

De klassiske produkter fra Irma kan om kort tid potentielt købes af knap en milliard kinesiske forbrugere.

Coop har indgået en aftale med nethandelsplatformen Kaola/Netease, der er den største i Kina. Det betyder, at kineserne online kan købe kaffe, chokolade, marmelade, personlig pleje og børnetøj af mærket Friends. Det er Irmas egne produkter, som skal markedsføres ved brug af den kendte Irma-pigefigur.

Det er planen, at sortimentet gradvis vil blive udbygget, og det er især de økologiske og miljømærkede produkter, der skal markedsføres i Kina.

»Kinas voksende middelklasse efterspørger i stærkt stigende omfang dagligvarer i høj kvalitet. Irma har en enestående lang historie inden for økologiske, kvalitetssikrede og gennemkontrollerede varer. Derfor er det faktisk naturligt at stille disse varer til rådighed for de kinesiske forbrugere,« siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

Nethandelsplatformen ejes af Kaola, der opererer såkaldte cross boarder butikker i et slags virtuelt butikscenter, hvor mærkevarer fra hele verden sælges direkte til kinesere. Det sker fra toldfri lagre med blot 11 pct. importadgift.

Ambitionen for Coop er, at Irma skal blive en markedsleder inden for økologi og allergi frit børnetøj og dermed opnå en betydelig million-omsætning allerede fra 2018.

Kaola/Netease er grundlagt og ejet af William Ding, der er den 5. rigeste kineser og kendt som en pioner på internet området.

»Vi ønsker at bringe sunde økologiske og garanteret allergi frie varer til Kina og ser stor fordel i Irmas solide supply chain,» siger William Ding, grundlægger og CEO af Kaola/NetEase ifølge en meddelelse fra Coop.

Læs også