*

Erhverv
0

Subway Surfer-skaberne tjener stadig kassen

Spilfirmaet Sybo, der opfandt Subway Surfers, hiver stadig millioner hjem. Spillet er stadig det mest downloadede i verden.

Mathias Gredal Nørvig, direktør for spilfirmaet Sybo, kom til undervejs i firmaets succes med Subway Surfers og endte hurtigt som direktør, så de to stiftere kan koncentrere sig om den kreative del af arbejdet. Foto: Stine Bidstrup

Det gyldne skær omkring mobilspillet Subway Surfers er ikke falmet. Siden lanceringen i 2012 har spillet sendt millioner i kassen hos de to danske firmaer, der står bag, og opskriften virker endnu.

Et nyt regnskab fra spilfirmaet Sybo, som opfandt spillet, afslører i hvert fald et overskud efter skat på 96,7 mio. kr. i regnskabsåret 2016/2017. Det er på niveau med året før, men et stykke under de 163 mio. kr., der landede på bundlinjen i 2014/15.

De pæne overskud er i øvrigt kun halvdelen af, hvad Subway Surfers tjener ind. Spillet, der nu er downloadet 1,6 milliarder gange kloden rundt, blev nemlig videreudviklet og lanceret med spilfirmaet Kiloo som partnere, og indtægterne bliver derfor delt lige over.

Selvom spillet har over fem år på bagen, er det stadig verdens mest downloadede spil, med over en halv million downloads om dagen, ifølge Sybo. Hemmeligheden er blandt andet, at der hele tiden bliver udviklet nye baner, som foregår i en ny by. Hver tredje uge kommer der således en ny udgave af Subway Surfers.

Ledelsen hos Sybo betegner i regnskabet selv indtjeningen på spillet som "fornuftig" og bemærker, at den gradvist finder "sit naturlige leje". Samtidig stiger udgifterne, for ud over videreudvikling af selve spillet er Sybo Games også i gang med at sætte en tv-serie i søen, baseret på Subway Surfers-universet, og udvikle merchandise.

FAKTA: Sybo
  • Stiftet af Bodie Jahn-Mulliner og Sylvester Rishøj i 2011, hjulpet i gang med midler fra CAT Seed og Capnova.
  • Grundlaget for spillet Subway Surfers var de to stifteres afgangsprojekt på animationsskolen i Viborg, der blev omsat til et mobilspil.
  • I dag er der over 60 ansatte på kontoret i indre København.
  • Subway Surfers bliver downloadet en halv million gange om dagen - indtil videre samlet over 1,6 mia. gange globalt.
  • Subway Surfers er lanceret som spil i et partnerskab med aarhusianske Kiloo, mens alle rettigheder og dermed projekter som fx en tv-serie over spillet ligger hos Sybo.

Spillet, der tilsammen har tjent mindst en halv milliard kroner hjem til de to selskaber bag, bygger på en kort animationsfilm, som Sybo Games’ to stiftere, Bodie Jahn-Mulliner og Sylvester Rishøj, producerede på Animationsskolen i Viborg. Universet med en grafittimalende fyr, der springer fra tog til tog for at undgå at blive fanget af en vagt, blev til et mobilspil i samarbejde med Kiloo og blev et globalt hit i 2012.

I dag er der over 60 ansatte hos Sybo Games, der også arbejder på andre spil end Subway Surfers. Det er dog stadig hovedproduktet, for det er umuligt at få samme succes med et spil i dag, som Subway Surfers har fået, har direktør Mathias Gredal Nørvig tidligere fortalt Finans:

»De nye spil kan blive en anden slags succes. Men jeg tror ikke, at der kommer en succes som Subway Surfers igen. Hverken for os eller for nogen andre. Det vindue, der var i 2012, og som gjorde, at det stak af, er lukket. De spil, der bliver en stor succes i dag, bliver det på grund af et kæmpe marketingsbudget på op til 100 millioner dollars,« forklarede han.

Det oprindelige navn Sybo Games er i øvrigt blevet forkortet til bare Sybo, fordi der nu er mange andre aktiviteter end kun spil. Blandt andet holder firmaet også store events for børn, der kan komme og prøve kræfter med klassiske discipliner i hiphop-miljøet som at stå på skateboard eller være DJ.

BRANCHENYT
Læs også