*

Erhverv
0

Akut whisky-mangel: Destillerier genåbnes efter 34 år i mølpose

Efterspørgslen på rigtig god skotsk whisky er kæmpestor. Det får Diageo til at genåbne to destillerier med ikoniske mærker, som man ellers lukkede i 1983. Samlere er næppe glade.

Mange rynker på næsen af "Johnnie Fodslaw", men Diageo fremstiller den i mange varianter og til meget forskellige priser. Foto: Diageo

Der er kunder til skotsk whisky af god kvalitet. Rigtig mange kunder. Efterspørgslen er så stor, at producenterne har svært ved at følge med.

Den udvikling får nu Diageo, der er en af verdens største spiritusfabrikanter, til at genåbne to skotske destillerier. Destillerierne blev lukket ned i 1983, fordi markedet ikke kunne bære produktionen.

Diageo vil bruge mere end 290 mio. kr. på at puste nyt liv i de to gamle destillerier Port Ellen og Brora, så produktionen kan være klar i 2020, skriver CNN.

Der vil dog gå mange år, før mærkerne rammer markedet, da de skal være mindst 12 år gamle, inden de sendes ud i handlen.

De to destillerier producerer single malt - ikke blended - whisky, og det er priserne på den type whisky, der er steget kraftigt i de senere år.

Diageo ejer blandt andet mærker som Johnnie Walker, Talisker og Lagavulin. Port Ellen og Brora bliver nogle af gruppens mindste destillerier med en produktion på hver omkring 800.000 liter om året.

»Beslutningen skyldes den stærke stigning i efterspørgslen på single malt skotsk whisky og muligheden for at skabe en ny generation af whisky-forbrugere,« lyder det fra Diageo.

Eksporten af single malts fra Skotland er steget fra 47 mio. flasker i 2002 til 114 mio. flasker i 2016, viser tal fra Scotch Whisky Association.

Ifølge Jeremy Cunnington, der er analytiker hos Euromonitor, vil genåbningen kunne give Diageo en helt fantastisk forrentning af investeringen, fordi der mangler den type håndbrygget whisky på markedet.

Til gengæld vil en genåbning ramme de mange, der har investeret i såkaldte vintage-aftapninger fra Port Ellen og Brora. Priserne på flaskerne er steget markant, fordi køberne regnede med, at de aldrig ville blive produceret igen, skriver CNN.

BRANCHENYT
Læs også