*

Erhverv
0

Kvinder elsker at være væk på forretningsrejse

Kvindelige forretningsrejsende er gladere for at rejse med arbejdet end mænd. Og de synes ikke, at det kræver for meget tid.

Kvindelige medarbejdere rejser gerne ud i verden for at møde samarbejdspartnere.
Arkivfoto.

Kvinder er glade for at være på forretningsrejse.

En stor undersøgelse blandt erhvervsrejsende viser iøjnefaldende forskelle på mænd og kvinder på rejse i virksomhedens tjeneste.

Analysen afliver bl.a. en udbredt myte om, at kvinder ikke er så begejstrede for at rejse med arbejdet, som mænd er. Faktisk er det lige omvendt.

40 pct. af kvinderne er således glade for at komme væk fra de hjemlige rutiner, mens det kun er 34 pct. af mændene, der har det på samme måde.

Det viser en undersøgelse, som erhvervsrejsebureauet BCD Travel har foretaget blandt 4.000 respondenter fra Danmark, Norge, Sverige og Finland. 1.200 danske forretningsrejsende har deltaget.

Kvinderne er også lidt mere ivrige efter at bo på hotel, 37 pct., i forhold til mænd, 32 pct.

»Man kan kun gisne, men måske hænger de to ting sammen,« konstaterer BCD Travel.

Rejsebureauet finder det også påfaldende, at en mindre andel af kvinderne mener, at forretningsrejser tager for meget tid. Det vurderer kun 17 pct. af kvinderne, mens andelen blandt mænd er på 22 pct. 23 pct. af kvinderne savner deres familie, når de er væk. Hos mænd er andelen på 17 pct.

»Det er interessant at se, at mænd og kvinder alligevel ser forskelligt på deres forretningsrejse. Det er noget, virksomheder bør tage alvorligt for at imødekomme deres behov. Ikke mindst når man er længere tid væk for at løfte en større opgave for arbejdspladsen,« siger Anders Lau Nielsen, kommerciel direktør for BCD Danmark.

Det er interessant at se, at mænd og kvinder alligevel ser forskelligt på deres forretningsrejse.

Anders Lau Nielsen, kommerciel direktør for BCD Danmark.

Der er stor forskel på, hvad kvinder og mænd bruger tiden på, når de ikke lige sidder i møde eller arbejder på anden vis. 43 pct. af kvinderne bruger den sparsomme fritid til at ose i butikker, de ikke er vant til hjemmefra. Kun 29 pct. af mændene har samme vane.

Sikkerhed spiller også en større rolle hos kvinderne, og 29 pct. af kvinderne mener, at god risikostyring er »meget vigtig.« Blandt de mandlige rejsende er andelen på 22 pct.

Begge køn er dog enige om en af de allervigtigste faktorer, når man vælger hotel. To tredjedele af de adspurgte synes således, at placeringen af hotellet er vigtig.

BRANCHENYT
Læs også