*

Erhverv
0

Medie: Østrig hiver tysk vejafgift for EU-domstolen - kan få konsekvenser for dansk vejafgift

Den østrigske regering har besluttet at tage den tyske vejafgift, der er målrettet udlændinge, til EU-domstolen. Får østrigerne medhold, kan det betyde, at regeringen må ændre planerne for den danske vejafgift.

Danmark planlægger en vejafgift på danske veje, der er møntet på udlændinge. Men, hvis Østrig får medhold i, at den tyske model er diskriminerende, så kan det få konsekvenser får den danske. Foto: Casper Dalhoff

I 2020 vil den danske regering indføre en vejafgift på de danske veje møntet udlændinge. Men den plan er nu kommet i fare, fordi den østrigske regering torsdag har meddelt, at den vil hive den tyske vejafgift til EU-domstolen for at være »diskriminerende.« Selvsamme model som den danske vejafgift er inspireret af.

Det skriver Berlingske Business.

»Den tyske afgift er en ren udlændingeafgift, hvor alle andre end tyskere skal betale. Det er diskriminerende, og derfor tager vi sagen til EU-domstolen,« sagde den østrigske transportminister, Jörg Leichtfried, på et pressemøde torsdag formiddag.

Ifølge Østrig er modellen diskriminerende, fordi den udelukkende er møntet udlændinge, herunder også andre EU-borgere, mens biler, der er indregistreret i Tyskland, får kompensation. Vejafgiften er planlagt til at træde i kraft i 2019.

Den danske model er udformet på samme måde som den tyske. Derfor kan det også få konsekvenser for de planlagte danske vejafgifter, hvis Østrig ender med at få medhold.

Til Berlingske siger finansminister Kristian Jensen (V), at han er overbevist om, at Tyskland har fat i den lange ende.

»Den tyske vejskat er blevet godkendt af EU-Kommissionen, og vi har tænkt os at lægge os op ad den tyske model, så jeg er ikke i tvivl om, at vi kan få den samme godkendelse,« siger finansministeren.

Vejafgiften i Danmark er planlagt til at koste mellem 2,5 euro til 25 euro for ti dages kørsel. Prisen for to måneder varierer fra 7 til 50 euro.

Det er ikke kun de udenlandske bilister, der rammes på pengepungen. Tyskerne lægger op til, at tyske bilister også skal betale en vejafgift løbende. Men de får så en reduktion af de løbende afgifter.

Det samme skal ske i Danmark. Det vil betyde, at danske bilister kan se frem til at betale op mod 1.000 kroner om året i vejafgift, men at de løbende afgifter så vil falde tilsvarende.

BRANCHENYT
Læs også