*

Erhverv
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Ambitiøs kopiproducent søger køber

Det hastigt voksende Growth House, der laver kopimedicin, har ifølge Finans’ oplysninger sat sig selv til salg for et større, trecifret millionbeløb.

Den hurtigt voksende producent af kopimedicin Growth House har sat sig selv til salg Arkivfoto: Morten Flarup

Selskabet Growth House har på få år skabt en solid og hastigt voksende forretningen inden for kopimedicin. Omsætningen er sprunget i vejret, resultaterne er fulgt med og nu har selskabet ifølge Finans’ oplysninger sat sig selv til salg for et stort millionbeløb.

Virksomheden har hyret investeringsbanken Carnegie til at stå for salget. Projektet, der går under navnet ”Blue Ocean”, lægger op til, at Growth House skal sælges som en vækstcase og indbringe 10-15 gange driftsresultatet.

I 2014 omsatte Growth House for 151,5 mio. kr. og havde et driftsresultat før af- og nedskrivninger på 39,7 mio. kr. svarende til en forventet salgspris på omkring 400 til 600 mio. kr.

Growth House blev startet lige før finanskrisen af en personkreds fra andre, større producenter af kopimedicin som Sandoz, Actavis og senere Orifarm. Selskabet har specialiseret sig i at lave kopier af nicheprodukter, hvor der ikke er den samme priskonkurrence som på gængse kopier.

Selskabet fik en svær start, da man købte sig ind på markedet via selskabet Alternova. Det blev dog købt for dyrt, og samtidig måtte Growth House i retten mod sælger, da selskabet følte sig taget ved næsen.

Det gav nogle hårde år i 2008 og 2009, hvor Growth House gav tocifrede millionunderskud. Siden da er det gået solidt fremad for Growth House, der siden 2010 har øget sin omsætning fra 100,7 mio. kr. til 151,5 mio. kr. og sit nettoresultat fra 0,2 mio. kr. til 23,4 mio. kr.

Tidligere har Growth House fortalt til Børsen, at ambitionen er at fordoble omsætningen og overskuddet i 2017 og at fortsætte væksten derefter også. Growth House er for nuværende kun på det nordiske marked. Growth Houses bestyrelsesformand René Spogárd fortalte samtidig, at ekspansion til resten af Europa sandsynligvis vil betyde, at man må have ”ny ekstern investor”.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra hverken stifter og bestyrelsesformand René Spogárd eller administrerende direktør Rolf Eckersberg.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

Læs også