*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Stadil-familiens rederi i dyb krise

Efter endnu et svært år vælger Stadil-familien nu at skyde en kvart milliard ind i det kriseramte rederi Thorco Shipping.

Erhverv
Thor Stadil og sønnen Christian Stadil er kendt for ejerskabet af Hummel og Brdr. Hartmann. Familiens rederi er i økonomiske problemer. Foto: Søren Bidstrup/Scanpix

Erhvervsmanden Christian Stadil og hans far, Thor Stadil, har gennem de senere år haft stor succes med en række af deres forretninger.

Familiens engagement i rederiet Thorco Shipping har imidlertid udviklet sig til et sandt mareridt for den succesfulde familie, der blandt andet er kendt for ejerskabet af Hummel og Brdr. Hartmann.

Thorco, der sejler med såkaldt projektlast, har igen i 2015 været ramt af stærkt faldende fragtrater og med udsigt til endnu et år med underskud, har familien nu valgt at skyde over en kvart milliard kroner i sit underskudsgivende selskab.

Den tiltrængte kapitalindsprøjtning sker ved, at familien Stadil konverterer et lån på omkring 250 mio. kr. i Thorco til egenkapital for dermed at sikre rederiet fremtid.

»Det er et hårdt marked, vi befinder os i, men vi vil vise omverdenen, at vi støtter op om selskabet. Vi vil gerne sende et signal til vores store kunder og samarbejdspartnere om, at vi også eksisterer næste år og de kommende år,« siger formand i Thorco Shipping Thor Stadil.

Fakta om Thorco Shipping

Thorco Shipping er et dansk rederi, der blev stiftet i Svendborg i 2003.

Rederiet er et såkaldt multipurpose-rederi, der sejler med projektlast.

Thorco Shipping er ejet af familien Stadil, mens den nuværende direktør Thomas Mikkelsen ligeledes har en mindre aktiepost.

I 2013 fusionerede Thorco og tørlastrederiet Clipper deres multipurpose-divisision og skabte dermed en af verdens største operatører i det segment.

Efter fusionen med Clipper opererer Thorco lidt over 100 skibe og har 130 ansatte på verdensplan.

Thorco havde sit bedste år i 2008, hvor man tjente over 100 mio. kr. på bundlinjen.

Siden har rederiet været under pres som følge af finanskrisen og de underdrejede fragtrater.

Alene i 2014 tabte firmaet godt 130 mio. kr.

Alene i 2014 tabte Stadil-familiens rederi 130 mio. kr. før skat, og ud over gælden til Stadil er rederiet forsat gældsat for knap 400 mio. kr.

Det helt store problem for et rederi som Thorco er, at man netop nu ud over faldende rater også mærker et pres fra mange af de kriseramte tørlastrederier, der ligesom Thorco lider under faldende rater.

»Vi oplever desværre en kannibalisering, hvor de store tørlastrederier søger nedad i segment, når raterne er dårlige. Det giver yderligere konkurrence og pres på priserne i vores forretning,« siger direktør i Thorco Shipping Thomas Mikkelsen.

Direktøren understreger, at han forventer, at 2015 vil vise et nyt underskud, men dog en smule bedre ud end 2014, da Thorco forudså et dårligt marked og derfor har tilpasset sin forretning efter det.

Ud over de økonomiske problemer har der været en del uro i ledelsen af Thornico de senere år. To direktører har forladt selskabet, ligesom tidligere Clipper-direktør Kristian Mørch forlod rederiets bestyrelse sidste år efter uenighed om strategien.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Læs også