*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

»Det giver volumen til vores forretning i Europa«

Vestas har købt den tyske serviceudbyder Availon for 650 mio. kr., og dermed udvider vindmølleproducenten sin servicedivision - dog ikke så markant, at den foreløbig slår salget af vindmøller, fatslår Vestas-chef.

Erhverv
Vestas forsætter med at udvide sin serviceforretning med opkøbet af den tyske konkurrent på servicemarkedet, Availon. Foto: Martin Lehmann/Polfoto

Den danske vindmøllegigant Vestas har været på storkøb i Tyskland og lagt omkring 650 mio. kr. for at overtage serviceudbyderen Availon. Det meddelte selskabet via fondsbørsen onsdag eftermiddag.

Med opkøbet skubber Vestas Wind Systems A/S endnu en gang til virksomhedens opdeling i servicering af - og salg af vindmøller.

»Det er åbenlyst for de fleste, at vi gerne vil vokse vores serviceforretning. At det lige er Avalion er for det første, fordi det er et selskab, der inden for serviceområdet er relativt stort. Det giver volumen til vores forretning i Europa,« fortæller Hans Martin Smith, der er senior vice president for investor relations i Vestas, og fortsætter:

»Derudover har de kompetencer og viden, som vi synes er interessant, og så styrker de vores evne til at servicere forskellige slags vindmøller. Og det underbygger alt sammen den vækst, vi ønsker i serviceforretningen.«

Hvad er det for en virksomhed?

»Det er en kvalitets serviceudbyder blandt de allerstørste uafhængige i Europa. De er dem på det uafhængige servicemarked med den længste historik og de stærkeste løsninger.«

Sidste år vandt de serviceopgaver fra jer på jeres egne møller. Har det været vigtigt for jer at opkøbe jeres konkurrent?

»Nej, det er ikke en drivende motivation bag. Det tager vi med, men det har absolut ikke været det, der drevet det. Hvis man gerne vil vinde sine egne kontrakter hjem igen, så findes der andre måder at gøre det på.«

Hvad betyder købet for Vestas’ langsigtede strategi at I tilføjer en serviceudbyder?

»Det er med til at underbygge vores mål om at vokse serviceforretningen. Den er en meget vigtig integreret del af vores overordnede forretning, og det, at den forretning nu vokser – ikke bare organisk men også uorganisk - er i høj grad med til at understøtte det mål.«

Ja, nu vokser jeres servicedivision. Er det meningen, at den skal vokse sig større end vindmøllesalget?

»Nej, det er ikke realistisk. Nu har vi endnu ikke været ude med 2015-tal, men i 2014 der udgjorde serviceforretningen 15 pct. af vores totale omsætning, og ca. en tredjedel af vores ebit det år. Så den bidrager selvfølgelig, men det ligger ikke ligefor, at den forretning skal blive så stor som vores mølleforretning.«

Hvor meget større bliver servicedivisionen så med købet af Availon?

»I 2014 var omsætningen i denne forretning ca. 1 mia., så denne virksomhed tilfører ca. 5-6 pct. på omsætningen.«

Så hvor stor skal Vestas’ serviceforretning vokse sig?

»Vi har et mål, der hedder, at vi vil vokse forretningen med 30 pct. på det mellemlange sigt.«

Læs også
Annonce