*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Storbanker lægger pres på kriseramt rederi

En stribe banker, heriblandt Danske Bank og Nordea, er gået sammen for at presse fonden bag rederiet J. Lauritzen til at skyde flere penge i virksomheden.

Erhverv
J. Lauritzen har kurs mod endnu et milliardunderskud i 2015. Siden 2011 har rederiet tabt i omegnen af 1 mia. dollars. Foto: J. Lauritzen

Efter massive tab de senere år og et kollapset tørlastmarked er den økonomiske situation i det engang hæderkronede rederi J. Lauritzen nu så alvorlig, at der er brug for frisk kapital.

Derfor har rederiets mange banker, der har op imod 1,8 mia. kr. i klemme i selskabet, nu sat sig sammen for at presse fonden bag rederiet til at skyde yderligere penge i virksomheden.

J. Lauritzens kreditorer, der blandt andre tæller Danske Bank, Nordea og Danmarks Skibskredit, kræver, at Laurtizen Fonden skyder op imod en halv milliard kr. i sit kriseramte tørlastrederi for at polstre selskabet yderligere til at klare sig gennem et 2016, der også tegner til at blive særdeles udfordrende.

Det erfarer Finans har en række kilder med indgående kendskab til sagen.

Pengene til at holde J. Lauritzen flydende skal primært komme fra det børsnoterede færgerederi DFDS A/S , hvor Lauritzen Fonden ejer lidt over 40 procent af aktierne. Alene sidste år fik fonden over 125 mio. kr. i udbytte, og i år har man udsigt til samme beløb.

Samtidig har DFDS for kort tid annonceret, at man har tænkt sig at tilbagekøbe egne aktier for 400 mio. kr., hvoraf Lauritzen Fonden sælger for godt 170 mio. kr., som forventes at blive kanaliseret videre til det underskudsramte tørlastrederi.

»Bankerne har set skriften på væggen og har nu sat sig sammen i et konsortium med henblik på at få fonden til at tilføre rederiet flere midler. Fonden har via ejerskabet i DFDS midler, så man ikke er tvunget til at sælge stort ud af sine aktier,« siger en kilde til Finans.

Der blev for nylig afholdt et krisemøde i fonden, hvor man diskuterede de forskellige scenarier, men det har været vanskelligt at få en løsning på plads. Lauritzen Fonden har nemlig indtil for nylig været meget tøvende over for at sælge ud af sine DFDS-aktier, ligesom der internt i fonden har været tvivl om, hvor meget man reelt kan ende med at bruge på sit kriseramte tørlastrederi.

Alene i 2014 tabte J. Lauritzen 1,1 mia. kr., og da tørlastraterne er faldet voldsomt gennem 2015, er rederiet nu i den situation, at man på sigt risikerer at bryde sine låneaftaler med bankerne, medmindre der bliver skudt frisk kapital i virksomheden.

»2016 er startet helt forfærdeligt for tørlastrederierne og der er ingen tegn på voldsom bedring i år. Raterne er så historiske lave, da efterspørgslen fra Kina slet ikke er på niveau med tidligere,« siger shipping-analytiker Peter Sand fra Bimco.

Finans har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Lauritzen Fonden.

Læs også