*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Dansk design er populært som aldrig før

Herhjemme er de konkurrenter, men ude i verden styrker de hinanden. De danske designfirmaer rider på en bølge af efterspørgsel på New Nordic

Erhverv
En af stifterne af designervirksomheden Muuto Kristian Byrge  Foto: Stine Bidstrup.

Danske kokke og danske skuespillere er ikke alene om at være i høj kurs i udlandet. Dansk interiørdesign oplever stigende efterspørgsel, fortæller fagfolk.

»Udlandet har i høj grad fået øjnene op for skandinavisk og især dansk design. Det er startet for nogle år siden, men er accelereret over de seneste år, hvor de danske firmaer er blevet endnu bedre til at markedsføre og etablere sig på de udenlandske markeder,« siger Henning Bahr, adm. direktør, Retail Institute.

Herhjemme konkurrerer nye designklassikere fra Hay, Normann Copenhagen, Muuto og Ferm Living nok med hinanden, men i udlandet er det en styrke, at der er flere repræsentanter af dansk design, der kan bejle til forbrugerne, fortæller Trine Andersen, der er stifter og ejer af Ferm Living.

»Ude i den store, vide verden er vi lige så meget kolleger, som vi er konkurrenter, fordi vi kan hjælpe hinanden i denne her danske bevægelse, som er i gang,« mener iværksætteren, som netop har solgt majoriteten af Ferm Living til den europæiske kapitalfond Vendis for et trecifret millionbeløb.

Kristian Byrge, der er medstifter og ejer af Muuto, er enig og beretter om større rift efter dansk design blandt andet på sidste uges designmesse i Stockholm.

»For fem-seks år siden var der primært skandinaviske butikker og arkitekter på indkøb. I år var der en større grad af udenlandske virksomheder, og de er seriøse og interesseret i at lave partnerskaber,« siger han.

Kristian Byrge var også med til at stifte Noma, og han ser en klar parallel mellem New Nordic-bølgen inden for gastronomi og så den samlede eksport af dansk kultur, både inden for film, serier og design.

»Det interessante ved denne her bølge er, at det, vi i virkeligheden er ude at præsentere, er et skandinavisk værdisæt og en tro på, at vores region har en relevans. Implicit i de ting, vi laver - uanset om det er mad, design eller film - ligger der en social indstilling, noget autentisk, noget underspillet og noget holdbart. Det betyder, at vi har en rolle sammen i industrien og på tværs af industrier.«

Henning Bahr påpeger, at tendensen også går den anden vej.

»Vi ser, at udenlandske investorer kigger mere på de skandinaviske storbyer herunder København. De store  brands ser det som attraktivt at have såkaldte flagship stores i Norden, fordi de gerne vil være de steder, hvor der sker meget på designfronten,« siger han.

Læs også
Annonce