*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Novo Nordisk i strid kinesisk modvind

Medicinalkoncernen bliver hårdt presset på det vigtige kinesiske marked, hvor særligt ærkerivalen Sanofi har bidt sig godt og grundigt fast.

Erhverv
Novo Nordisk står over for store udfordringer i Kina, hvor koncernen over de seneste fem år har oplevet et dyk i markedsandelen fra omkring 63 pct. af insulinsalget til nu 55 pct. Foto: AP Photo

Succesfortællingen om Novo Nordisk A/S begynder så småt at få ridser i lakken.

Først skuffede Novo Nordisk for nylig med svagere, langsigtede prognoser end ventet, og nu viser tal fra den store franske konkurrent Sanofi, at ærkerivalen har langt bedre fat i det vigtige og hastigt voksende marked for basalinsulin i Kina.

Vi frygter ikke, at det kinesiske marked kollapser under Novo Nordisk. Men det er klart, at udviklingen i Kina på nuværende tidspunkt er et minus for vækstcasen Novo Nordisk

Kim Korsgaard Nielsen, porteføljeforvalter i Carnegie Asset Management

»Vores kinesiske forretning befinder sig i en overgangsperiode med lavere vækst på et tidspunkt, hvor der foregår omstillinger i markedet,« siger Jakob Riis, koncerndirektør for China, Pacific & Marketing i Novo Nordisk.

Ifølge ham vil overgangsperioden være i 2016 og 2017, men det kan risikere at tage længere tid. De langsigtede forventninger til Kina er dog intakte.

»Som vi ser det nu, vil overgangsperioden være et par år, men jeg kan ikke entydigt sige, at billedet så er helt anderledes. Men til den tid vil de nuværende dynamikker i hvert fald være udspillet, og så må vi så se derfra,« siger Jakob Riis.

Kina er som enkeltstående land det næststørste marked for Novo Nordisk efter det altafgørende marked i USA. I Kina har Novo Nordisk over de seneste fem år tabt betydelige markedsandele og er gået fra at have omkring 63 pct. af markedet for insulin til i dag at have 55 pct.

»Der er ikke noget quick fix for Novo Nordisk i Kina. De må sætte sig ned og finde ud af, hvad det koster at vinde kontrakter i Kina,« siger Claus Henrik Johansen, senior porteføljeforvalter i Danske Capital, der har mere end 800 mia. kr. under forvaltning.

Heller ikke hos Carnegie Asset Management er man imponeret over den nuværende udvikling i Novo Nordisks kinesiske forretning, hvor der i 2015 blev solgt for 9,87 mia. kr.

»Vi frygter ikke, at det kinesiske marked kollapser under Novo Nordisk. Men det er klart, at udviklingen i Kina på nuværende tidspunkt er et minus for vækstcasen Novo Nordisk. Det er potentielt et meget stort marked på sigt for Novo Nordisk, så vi følger selvfølgelig situationen tæt,« siger Kim Korsgaard Nielsen, porteføljeforvalter i Carnegie Asset Management.

Væksten i 2015 målt i lokal valuta endte blot på 4 pct. i Kina, mens Novo Nordisk globalt voksede med 8 pct. målt i lokal valuta.

»På den kortere bane forventer jeg, at Novo Nordisk formår at repositionere sig på insulinmarkedet, både med Levemir og med human insulin. På den lidt længere bane kan Novo Nordisk få mere momentum, når Tresiba, og måske Ryzodeg, forventeligt bliver lanceret,« siger Claus Henrik Johansen fra Danske Capital.

En af de store udfordringer for Novo Nordisk i Kina er, at selskabets diabetesmiddel Levemir bliver udkonkurreret af verdens bedst sælgende diabetesmiddel, Lantus fra franske Sanofi.

Læs også