*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
0

Arla indgår alliance med verdens største mejeriselskab

Arla har indgået en samarbejdsaftale med verdens største mejeriselskab, amerikanske Dairy Farmers of America.

Erhverv
Arlas topchef Peder Tuborgh ser mod vest og indleder samarbejde med USA's (og verdens) største mejeriselskab, Dairy Farmers of America. Foto: Gregers Tycho

Arla Foods indleder nu et samarbejde med verdens største mejeriselskab, Dairy Farmers of America (DFA).

Samarbejdet skal være med til at sikre, at Arla når sit nye strategiske mål om at fordoble omsætningen i USA inden 2020.

DFA er – i lighed med Arla – et andelsselskab, og selskabet ejes af knap 15.000 mælkeproducenter i USA. DFA forarbejder årligt omkring 28 mia. liter mælk og er dermed verdens største mejeriselskab.

Samarbejdet mellem de to landmandsejede mejerigiganter, Arla og DFA, indledes i det små med etableringen af et joint venture, som skal stå for etableringen af en fabrik til produktion af cheddar-ost.

Dairy Farmers of America

Dairy Farmes of America, DFA, blev stiftet i 1996 ved sammenlægning af fire store landmandsejede andelsmejeriselskaber.

Siden har yderligere en række andelsmejerier sluttet sig til DFA.

DFA har 41 fabrikker i USA og indvejer årligt 28 mia. liter mælk.

Selskabet omsatte i 2014 for 119 mia. kr.

Fabrikken, der placeres i den vestlige del af staten New York, skal årligt forarbejde omkring 70 mio. liter mælk, som leveres fra udvalgte gårde, der opfylder standarder, som dem, der er opstillet i Arlas kvalitetssikringsprogram Arlagården.

Det amerikanske marked for ost i almindelighed og cheddar i særdeleshed er gigantisk. Det er imidlertid også beskyttet af restriktive kvoteordninger, som har begrænset Arlas mulighed for at eksportere til USA. Med etableringen af en lokal produktion sætter Arla sig ud over det problem, og hensigten er at levere et kvalitetsprodukt, hvor der hverken er anvendt væksthormoner eller kunstige ingredienser i produktionen.

Arla i USA

Arlas omsætning i USA steg i 2015 med 14 pct. til 920 mio. kr.

Målet er at fordoble denne omsætning inden 2020.

USA er et af de seks markeder, der er i fokus i Arlas nye 2020-strategi.

I USA sælger Arla aktuelt blandt andet Havarti, Gouda, Meunster og Fontina, som fremstilles lokalt på Arlas mejeri i Hollandtown, Wisconsin. Herudover sælger Arla importeret flødeost, som fremstilles i Danmark.

Arla eksporterer også produkter som Castello, Lurpak og Puck til USA.

Arla har et mål om at etablere Castello som et af de førende varemærker på markedet for specialoste.

Herudover er det Arlas mål at blive nummer to i kategorien for flødeoste.

»Det vil gøre os mere attraktive for detailhandelen i USA, hvis vi har cheddar med i det amerikanske sortiment. Dermed kan vi samtidig øge salget af vores europæiske produkter, som er fremstillet af vores ejeres mælk,« vurderer Peder Tuborgh, adm. direktør for Arla Foods.

Arla omsatte i 2015 for 920 mio. kr. i USA og har hidtil primært været synlig i de amerikanske supermarkeders delikatesseafdelinger. 92 pct. af ostesalget i USA foregår imidlertid ude på de almindelige mejerihylder i supermarkederne, og det er der, Arla rykker ind med den nye lokale cheddarproduktion. Målet for Arla er at blive blandt de 10 største aktører inden for ost på detailmarkedet i USA.

»Vores forventning er, at de nye cheddarprodukter også kan bane vejen for vores flødeost og andre af Arlas produkter,« forklarer Don Stohrer Jr., som står i spidsen for Arla Foods USA.

Byggeriet af produktionsanlægget i samarbejde med DFA indledes i efteråret 2016, og anlægget tages i drift et år senere. DFA får ledelsesansvaret og kommer til at eje 70 pct. af joint venture selskabet. Arla får 20 pct., mens de landmænd, der skal levere mælken til osteproduktionen, kommer til at eje 10 pct. Fabrikken ventes at koste 400 mio. kr.

Læs også
Annonce