Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

ESporten eksploderer som sportindustri, men Danmark halter efter

Der er milliarder i sigte for esportsindustrien på verdensplan. Computerspil som sportsgren vokser med rekordfart, men Danmark er langt bagud på esportsfronten og risikerer at misse et marked i massiv vækst.

I november vandt det danske hold fra Tricked Esport den nordiske mesterskab i League of Legends og en præmiesum på 60.000 kr. Foto: Tricked Esport.

Universet af avatars og kampsoldater på computerskærmen har transformeret sig fra en tidsrøver på drengeværelset til en international sportsgren, hvor fanklubber, live-transmission, verdensmesterskaber og risikovillige investorer har gjort eSporten til en milliardindustri på verdensplan.

Fænomenet eSport, der altså ikke omhandler salg af spil, men kun turneringer, hvor man spiller som individ eller hold, omsætter over for tre milliarder kroner i år, og ifølge en rapport fra analysefirmaet Newzoo vil det tal vokse til 7,2 mia. kr. i 2019.

Men mens industrien omkring eSport spurter af sted i mange andre lande, halter Danmark gevaldigt efter. I Sydkorea er eSporten blevet landets nationalsport, i Tyskland sælger eSportsmesterskaber flere billetter end VM-finalen i herrehåndbold, og i Sverige giver staten tilskud til eSport, ligesom andre sportsgrene modtager tilskud.

»Danmark er for konservativ, når det gælder nye underholdningsformer. Vi er langt bagefter vores naboer inden for eSport, og det er besynderligt, når det er en branche, som vokser med mellem 25 og 50 pct. hvert år,« siger Morten Høj Jensen, der medstifter af Danmarks største eSportsklub, Tricked Esport.

Det er en sportsindustri, som om få år er på højde med mange klassiske sportsgrene

Morten Høj Jensen, medstifter af Danmarks største eSportsklub, Tricked Esport.


Klubben råder over verdensmesteren i fodboldspillet Fifa og det nordiske mesterhold i League of Legends. Som en af de få eSportsklubber fik de venturekapital, da Saxo Bank-stifteren Lars Seier Christensen i august investerede et 7-cifret beløb i Tricked eSport.

»Det er en sportsindustri, som om få år er på højde med mange klassiske sportsgrene, så der er brug for villige investorer, sponsorer og statslige tilskud, hvis Danmark skal hoppe med på bølgen. Men vi har f.eks. ingen national liga, og investeringerne er stadig få,« siger Morten Høj Jensen.

Vi planlægger flere investeringer i eSport, og det er der brug for, hvis Danmarks ikke skal lade en ny tech-industri forsvinde til London og Los Angeles.

Nikolaj Nyholm, Partner i Sunstone Capital.


Kapitalfonden Sunstone Capital er blandt de få danske investorer, som har vendt blikket mod eSporten. I januar gik kapitalfonden sammen med it-millionæren, Tommy Ahlers, om en millioninvestering i det danske Counter-Strike hold, Astralis, som ligger i verdenstoppen.

»Vi kan se et enormt potentiale i eSport. Et hold som Astralis har en kæmpe fanskare verden over. Holdet er et medie i sig selv og kan nå ud til gruppen af unge mænd mellem 12 og 30 år, som ikke interesserer sig for traditionel sport og underholdning. Normalt er de næsten umulige at nå for traditionelle medier,« siger partner i Sunstone Capital, Nikolaj Nyholm.

Selvom lønnen som dansk eSportsudøver stadig svarer til et normalt deltidjob, så flyver præmiepengene og sponsorindtægterne mod himlen. Eksempelvis har årets største Dota 2-turnering, The International 5, i USA rundet 80 mio. kr. i præmiepenge.

»Vi positionerer os nu, fordi vi kan se et kæmpe vækstpotentiale og et fornuftigt afkast om tre-fire år. Vi planlægger flere investeringer i eSport, og det er der brug for, hvis Danmarks ikke skal lade en ny tech-industri forsvinde til London og Los Angeles,« siger Nikolaj Nyholm.

BRANCHENYT
Læs også