*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Bankerne poster milliarder i at vinde it-kapløbet

Kundernes stigende krav og forventninger til digitalisering får bankerne til at investere milliarder i it.

Finans
It-udvikling er et af de øverste punkter på Nordeas dagsorden, lyder det fra David Hellemann, der er chef for banking Danmark i Nordea. Foto: Stine Bidstrup

Mobilepay, mobilbanker og digitale mødesystemer er bare nogle af de it-projekter, som bankerne de seneste år har investeret milliarder af kroner i at udvikle og drive. Og bankerne bruger flere og flere penge på it.

Bankdata, SDC og BEC, der driver it for en lang række banker, omsatte for 17 pct. mere i 2014, end de gjorde i 2010.

»It-udvikling er en meget stor prioritering i sektoren. Der finder en massiv udvikling sted bl.a. på det kundevendte område,« siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finansrådet.

Ud over den kundevendte digitalisering bruger bankerne penge på bl.a. den digitale infrastruktur bankerne imellem. F.eks. har bankerne brugt 250 mio. kr. på at indføre straksoverførsler, hvor kunderne kan overføre penge mellem forskellige banker på få sekunder.

De to største banker herhjemme, Nordea og Danske Bank, står selv for deres it. Danske Bank brugte i 2014 godt 2,3 mia. kr. på it-udvikling. Det er ca. 300 mio. kr. mere, end banken brugte tre år tidligere.

Nordea brugte i 2014 7,5 mia. kr. på it - heraf knap 3 mia. kr. på udvikling. Og fra i år og de næste fire til fem år vil Nordea bruge mellem 3,7 og 5,2 mia. kr. ekstra på it-udvikling i alt.

Det er kampafgørende for bankerne at investere i it.

Lars Krull, seniorråder ved Aalborg Universitet.

»Kunderne vil være i kontakt med os på en nem og hurtig måde, både når det gælder dagligdags bankforretninger, og når der skal tages store beslutninger. Det betyder, at vi skal investere og satse massivt på it for at komme kundernes ønsker i møde, og derfor er it-udvikling et af de øverste punkter på vores dagsorden,« siger David Hellemann, chef for banking Danmark i Nordea.

Det er store beløb, der er på spil, og de massive investeringer er helt afgørende, hvis bankerne vil vinde kampen om kunderne, mener Lars Krull, der er seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.

»Det er kampafgørende for bankerne at investere i it. Det er specielt vigtigt, at de ikke kun udvikler det, de selv vil, men også det, som kunderne får brug for. Hvis bankerne skal fastholde det privilegium, at de er eneberettiget til at drive bank, er de også nødt til at vise, at de kan følge med de krav, som kunderne stiller,« siger Lars Krull.

Kigger man på medarbejderudviklingen i banksektoren, er det også tydeligt, at it-delen fylder mere og mere. Mens sektoren generelt har fået 14 pct. færre medarbejdere de seneste fem år, er der i samme periode kommet 4 pct. flere medarbejdere hos bankernes tre it-datacentraler.

Læs også