*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
0

Ny milliardstor pengekasse kan presse Danske Bank

Nordeas pensionsselskab får snart en ny pengetank på 8 mia. kr. i ryggen. Det kan ændre hele pensionsmarkedet og presse Danske Banks pensionselskab, Danica.

Finans
Peter Gæmelke bekræfter, at kunderne formentlig vil støtte Nordea Liv & Pension med 8 mia. kr. Foto: Carsten Andreasen.

De kommende år kan byde på en hidtil uset intens konkurrence om de danske pensionskunder.

Nordeas pensionskunder har planer om at kopiere konkurrenten PFA's succesfulde forretningsmodel, som de senere år har vendt op og ned på konkurrencesituationen og flyttet masser af lukrative virksomhedskunder over til PFA.

Kundekapital
  • Kunder i PFA kan vælge at lade 5 pct. af deres indbetalinger gå til den såkaldte Kundekapital.
  • Kundekapitalen er en del af PFA's ansvarlige kapital, som skal dække eventuelle tab i PFA Pension, og derfor kan pengene i yderste konsekvens tabes.
  • PFA lover kunderne et særligt højt afkast på denne del af indbetalingerne - de seneste år har afkastet været på 20 pct. før skat.
  • Det kundeejede PFA sammenligner afkastet med det, som andre pensionsselskaber tildeler ejerne.
  • PFA honorerer de lovede afkast ved at tage penge fra de særlige bonushensættelser, som PFAs ejere i sin tid opbyggede af egenkapital. De penge skal over en årrække fordeles til både gamle og nye kunder.

I den kamp har PFA's brohoved været en model med såkaldt kundekapital, der har sikret selskabet en betydelig konkurrencefordel i form af højere afkast end konkurrenternes. Modellen med kundekapital planlægger Nordea Liv & Pensions kunder at kopiere.

»Vi har i bestyrelsen talt om at oprette en kundekapitalkonto, hvor afkastet bliver delt ud til Nordea Liv & Pensions kunder og til almennyttige formål. Det vil uden tvivl styrke selskabet,« siger Peter Gæmelke, formand for Foreningen NLP, der tæller kunder i Nordea Liv & Pension.

Dermed er der for første gang udsigt til aktivt at bruge den milliardformue, som blev frigivet, da Nordea Bank AB i 1999 og 2000 overtog det gamle medlemsejede Tryg A/S .

8 mia. kr. i formue
  • Nordea Liv & Pensions kunder fik i august sidste år en formue på 8 mia. kr. i den nystiftede Foreningen NLP, og de penge skal bruges til medlemmernes (dvs. pensionskundernes) bedste.
  • Foreningen NLP blev udskilt fra Tryghedsgruppen, som er den pengetank, der blev skabt, da det medlemsejede Tryg blev overtaget af Nordea i 1999-2000.
  • Nordea Liv & Pension er det oprindelige livsforsikringsselskab fra Tryg.
  • Foreningen NLP har ca. 300.000 medlemmer.
  • I januar og februar er der valg til Foreningen NLP's repræsentantskab, som i sidste ende bestemmer, hvordan foreningens formue skal tilgodese Nordea Liv & Pensions kunder.

»Det er uomtvisteligt, at PFA har haft en stor succes med sin kundekapital. Man har i branchen misundt dem den mulighed, og nu har Nordea mulighed for at komme op i samme liga. Det må alt andet lige give nogle panderynker hos konkurrenterne,« siger Søren Lindbo, bestyrelsesformand i Aon, der er en forsikrings- og pensionsmæglervirksomhed.

Kilder i pensionsbranchen vurderer, at Nordea Liv & Pensions afkast kan blive forøget med 0,2 pct. om året, hvilket over tid – og pension er langsigtet opsparing - kan give Nordea Liv & Pension markante fordele i sammenligningen af afkast mellem konkurrenterne. I sidste uge viste en afkastopgørelse fra pensionsrådgiveren AFPR, at PFA's kundekapital de seneste tre år har boostet afkastet med 0,5 pct.point om året for kunder med middel risiko.

Ikke mindst Danske Bank A/S pensionsselskab, Danica Pension, kan ifølge brancheaktører blive klemt i den nye konkurrencesituation, fordi Danica efter flere dårlige år har bebudet, at 2016 skal være året, hvor selskabet genvinder momentum og kæmper sig op blandt sektorens tre bedste målt på afkast. Udsigten til endnu en konkurrent med kundekapital i ryggen mødes med tavshed hos Danske Banks pensionsselskab.

»Det har vi ingen kommentar til,« oplyser Danica Pensions presseafdeling.

Læs også