*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Forbrugerombudsmanden langer ud efter Mybanker

Prissammenligningsportal får kritik for at udelade oplysninger om indtjening. Fint nok, siger Mybanker, men vi vil ikke reguleres som en kreditformidler.

Finans
Mybanker giver ikke forbrugerne tilstrækkeligt med information om sin indtjening, lyder det fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. Mybank lover nu at rette ind. Foto: Stine Bidstrup

Manden, der om nogen har gjort sig til talsmand for at gøre det nemmere for forbrugerne at være bankkunde, får nu et slag over nakken af Forbrugerombudsmanden for at skjule oplysninger for kunderne.

John Norden, stifter af Mybanker.dk, modtog fredag en afgørelse fra Forbrugerombudsmanden, fordi han "glemmer" at oplyse, at han får betaling fra de låneudbydere, som kommer frem, når danskerne bruger Mybanker.dk til at finde det bedste og billigste lån. Det viser dokumenter, som Finans har fået aktindsigt i.

Forbrugerombudsmanden bekræfter, at myndigheden har en sag kørende mod Mybanker.dk.

»Markedsføringsloven forpligter en til at skrive, hvis man får penge af låneudbydere for at markedsføre lån. Vi mener ikke, at forbrugerne får tilstrækkelig oplysning om dette på den pågældende virksomheds hjemmeside,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Hun har derfor indskærpet over for Mybanker.dk, at det skal bringes i orden, ligesom der mangler oplysninger om priserne på de lån, som formidles på portalen.

»Hvis man tjener penge på at have en prissammenligningsportal, skal man ifølge markedsføringslovens §14a vise prisen på de kreditaftaler, som fremgår. De oplysninger offentliggøres ikke af den virksomhed, vi her træffer en afgørelse over for,« siger Christina Toftegaard Nielsen.

Det kan sagtens ende hos domstolene.

John Norden, adm. direktør i Mybanker.dk

Mybanker lægger sig fladt ned.

»Vi har intet problem med dette. Vi har allerede oplysningerne, men har bevidst fravalgt at vise dem for overblikkets skyld. Når nu Forbrugerombudsmanden gerne vil havde dem frem, så gør vi selvfølgelig det,« siger John Norden, adm. direktør i Mybanker.dk.

De nye krav betyder, at Mybanker formelt ender med at blive defineret som en kreditformidler af Forbrugerombudsmanden. Virksomheden risikerer derfor at blive reguleret af Finanstilsynet, men det bliver ikke uden kamp.

»Det har vi et problem med, fordi vi dermed bliver pålagt en helt anden og meget omkostningstung administrativ byrde. Vi synes ganske enkelt ikke, at det er rimeligt at betragte os som om, at vi er en bank, der udbyder lån, når vi blot viderebringer oplysninger om bankers lån,« siger John Norden.

Han vil derfor gå meget langt for at undgå dette.

»Det kan sagtens ende hos domstolene,« siger John Norden.

Læs også
Annonce