*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Coop indfører helt ny betalingsmetode

Detailhandelsgiganten Coop har store forventninger til mobilbetalinger, men mener ikke, at Swipp og Mobilepays løsninger udløser potentialet. Derfor har Coop købt sin egen platform til mobilbetalinger.

Finans
Coops kunder kan snart se frem til en ny måde at betale på i kædens 1.200 butikker. Foto: Lars Krabbe

Om kort tid begynder de første af de 1.200 butikker at teste Coops nye mobilbetalinger. Den nye betalingsapp bliver i første omgang udelukkende rettet mod de 1,5 mio. medlemmer af Coop. Senere ventes den udbredt til de øvrige kunder.

»Mobilbetalinger i butikkerne er fremtiden, men ikke i den nuværende form fra Swipp og MobilePay. Derfor vil vi lave vores egen løsning til de 1,5 mio. medlemmer. Vi vil koble loyalitet, medlemskab og betaling, og medlemmerne får mulighed for at betale langt hurtigere og mere simpelt end i dag,« siger Kræn Østergaard Nielsen, direktør for Coop Teknologi, der udvikler koncernens digitale løsninger.

Mobile betalinger
  • I dag tilbyder Swipp og Mobilepay, at man kan bruge sin mobiletelefon til betaling i butikkerne. Swipp er bl.a. hos Magasin og Matas, mens Mobilepay bl.a. er hos Dansk Supermarked og Rema 1000.
  • Mobilepay ejes af Danske Bank, mens Swipp ejes af de øvrige banker.
  • Fra årsskiftet får danskerne mulighed for at få deres visadankort, dankort og mastercard på mobilen som en betalingsapp. Betalingsløsningen kan ikke uden videre bruges af iPhone brugere.
  • Flere andre betalingsløsninger som Apple Pay etc. banker også på.
  • Dertil kommer Coops mobilbetalingsløsning, som ventes klar i andet halvår 2016.

Den nye gratis betalingsapp tilbydes i første omgang til kunder, der bruger Bip & Betal – altså selv scanner deres varer med mobiltelefonen og går uden om kassekøen. Dernæst tilbydes den til alle medlemmer. Det overvejes også at tilbyde løsningen til de kunder, der bruger deres fysiske kort.

Dorte Wimmer forsker i forbrugeradfærd, trends og detailhandel hos Retail Institute Scandinavia. Hun understreger, at forbrugerne skal have en fordel for at bruge endnu en betalingsløsning.

»Det bliver spændende at følge udviklingen af Coops mobilbetalingsløsning. Jeg er overbevist om, at mobilbetalinger bliver fremtidens betalinger, men hvis kunderne skal bruge endnu en betalingsapp ud over Mobilepay, skal de have en fordel. Måske ekstra point eller særlige tilbud. Det er ikke nok, at man kan betale hurtigere,« siger Dorte Wimmer.

Coop vil ikke udrulle Swipp, Mobilepay, Apple Pay m.v. bredt i den nuværende form, der kræver særlige betalingsbokse.

»Vores kasser skal ikke omdannes til rent Tivoli med Mobilepaybokse, Appledimser og dankortterminaler. Der skal være en fælles infrastruktur. Vi kan dog sagtens forestille os at lægge Mobilepay, Swipp etc. ind i vores betalingsapp. Ligesom medlemmerne heller ikke behøver at være kunder i Coop Bank for at kunne bruge app’en,« siger Kræn Østergaard Nielsen.

Mark Wraa-Hansen, chef for Mobilepay i Danske Bank, hilser konkurrencen fra Coop velkommen, men han har svært ved at forestille sig, at danskerne har behov for endnu en betalingsapp til mobilen.

Læs også
Annonce