Penge
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Privatleas en Audi og spar 46.000 kr. årligt

Jo dyrere bil, des større er fordelene ved privatleasing. Men mange faktorer kan påvirke slutregningen.

Privatleasere kan spare 46.000 kr. om året ved at lease en Audi A5 Cabriolet. Foto: Audi

Bilister kan spare tusindvis af kroner hver måned ved at privatlease en bil frem for at købe.

Men leasing er ikke for alle. Og det er meget afgørende for økonomien, om det er den vakse minibil, den rumlige familiebil eller den sporty cabriolet med automatgear, man vælger at privatlease.

Det viser beregninger, som Autobuy.dk har lavet for Finans.

Leaser man eksempelvis den populære minibil VW Up i tre år, vil man efter endt leasingperiode have betalt knap 28.000 kr. mere for bilen, end hvis man bare havde købt den på traditionel vis. 

Omvendt sparer man henholdsvis 82.000 kr. og 139.000 kr. ved at lease en Skoda Superb eller en Audi A5 Cabriolet.

»Privatleasing kan være en økonomisk fordel, især på dyrere biler. Man må dog ikke glemme, at man altid kan forhandle sig til rabat på en stor og dyr bil, hvis man er kreditværdig. Når forhandleren giver 30.000 kr. i rabat, koster det ham jo kun 10.000 kr. på grund af topafgiften på 180 pct,« siger biløkonomirådgiver Finn Arne Hansen fra Autobuy.dk.

 

Danske bilejere beholder i gennemsnit deres biler i fire til fem år. Og planlægger man at beholde sin bil i længere tid end de tre år, som en leasingaftale typisk løber, bliver den økonomiske fordel ved leasing mindre, fordi bilens værditab ved køb er størst de første år.

Efter seks år vil minibilen have kostet køberen 119.000 kr., mens leasetageren i samme periode skal have 214.000 kr. op af lommen – men så får leasetageren også en ny bil halvvejs inde i perioden.

Artiklen fortsætter under grafikken

 

Privatleasing er for dem, der udelukkende er interesseret i en helt ny bil. For dem, der udskifter bilen ofte, og dem, der kan forudsige deres kørselsbehov i hele leasingperioden, og som ikke har behov for at bygge bilen om. Det understreger forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen fra bilejernes interesseorganisation, FDM.

Du skal være utrolig god til at spå om fremtiden for at kunne forudse dine udgifter.

Allan Skytte Christensen Forbrugerøkonom hos FDM

»Hvis man eksempelvis skifter job og får væsentlig flere eller færre kilometer, end man havde regnet med, kan det ændre en del i budgettet,« siger han.

Det skyldes, at leasingaftalen indeholder et krav om, hvor mange kilometer man som maksimum må køre i løbet af leasingperioden. Kører man mere, koster det pr. overkørt kilometer. Kører man derimod mindre, får man ikke en tilsvarende kompensation.

»Det er virkelig på leasingaftalens præmisser. Du skal være utrolig god til at spå om fremtiden for at kunne forudse dine udgifter, og det kan sagtens betyde meget i økonomien, om man kører mere end det aftalte,« siger Allan Skytte Christensen.

Overholder man det maksimale antal kilometer, får man til gengæld fuld budgetsikkerhed. Man slipper for uforudsete udgifter, fordi leasingkontrakten som regel indeholder en serviceaftale.

Det har ifølge Bilbranchen været en medvirkende årsag til, at 2014 blev et rekordår for privatleasing af biler.

»Efter krisen sidder det stadigvæk i danskerne, at de gerne vil have overblik over samtlige udgifter til bil. Og med privatleasing har man, med undtagelse af brændstof, sikkerhed for sine samlede udgifter til bil i hele perioden. Det er tiltalende for mange,« siger direktør Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen under DI.

Han tøver ikke med stille yderligere fremgang for privatleasing i udsigt i 2015.

»Finansieringsmulighederne er så gode, at bilimportørerne er i stand til at lave nogle virkelig attraktive tilbud,« siger han.

 

Samme melding lyder fra brancheorganisationen Finans & Leasing.

Herhjemme fylder privatleasing blot 10 pct. af markedet for nyregistreringer. I Danmarks nabolande Tyskland, England og Norge fylder det op mod 50 pct., og direktøren for Finans & Leasing, Christian Brandt, kan ikke se, hvorfor Danmark ikke skulle kunne nå samme niveau.

Især fordi danske leasingselskaber har gunstige forhold. De kan nemlig købe bilen og nøjes med at betale registreringsafgift for de måneder, de leaser bilen ud.

»Det er ikke guld og grønne skove, men det er dog en fordel,« siger Christian Brandt.

Nordania Leasing sidder på omkring 30 pct. af privatleasingmarkedet herhjemme. Også her forventer man, at markedet vil fortsætte sin opadgående tendens.

»Vi oplever, at det især er yngre generationer, der vælger leasing. Og at det er fremtidens generationer, der vælger det, giver os tro på yderligere fremgang,« siger Nordania Leasings adm. direktør, Henrik Bech-Hansen.

Gennem årene har leasingbranchen været udsat for massiv kritik, og historierne om folk, der er blevet snydt, findes i avisarkiverne i hobetal. Det har ifølge FDM været med til at holde niveauet for privatleasing nede.

Men de uheldige sager er blevet markant færre. Det skyldes ikke mindst den standardkontrakt, som FDM og Finans & Leasing har indgået en aftale om.

»Mange af de store leasingselskaber har efterhånden erkendt, at de bliver nødt til at finde på noget, der fungerer, hvis de skal undgå at komme på avisforsiderne hver eneste uge. Men der er stadig aktører derude, som tilbyder problematiske aftaler,« advarer Allan Skytte Christensen og tilføjer:

»Hvis man overhovedet bevæger sig uden om FDM’s standardaftale, vil jeg kraftigt anbefale at få FDM eller en jurist til at kigge på, hvor faldgruberne er.«

 

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

BRANCHENYT
Læs også