*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Opbakningen til Femern-forbindelsen vakler

Kort før politikerne skal nikke ja til Danmarkshistoriens største byggeprojekt, Femern-forbindelsen til omtrent 60 mia. kr., så vakler opbakningen.

Politik
Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti siger ikke ja til Femernforbindelsen før han tror på projektets økonomi Foto: Katinka Husted

I takt med, at usikkerheden omkring Femern-forbindelsen vokser, trækker flere partier i forligskredsen i land.

Så sent som i oktober mente Dansk Folkeparti, at projektet til omtrent 60 mia. kr. var inde i en fornuftig udvikling. Nu er tonen en anden. Også Liberal Alliance, De Radikale og Socialistisk Folkeparti er stærkt bekymrede.   

»Projektet vakler. Vi trykker ikke på nogen ja-knap i forhold til Femern, før vi har fuldstændig nagelfast sikkerhed for, at økonomien hænger sammen,« siger Kim Christiansen, transportordfører i DF.

»Det burde have været på plads for lang tid siden, men det er det ikke. Det udfordrer spørgsmålet om, hvorvidt vi stadig kan forsvare økonomien i det,« fortsætter han.

Trafikforskere har flere gange sat spørgsmålstegn ved den forventede trafik og derved projektets økonomi. Entreprenørernes tilbud var 8,9 mia. kr. højere end ventet. Den EU-støtte, der blev tildelt projektet i sommer, var kun halvt så stor som forventet. 

Også på den tyske side af Femern Bælt er der problemer. De seneste måneder har det vist sig, at resultatet fra høringer med befolkningen og potentielle retssager kan forhale processen i flere år.

»Hele projektet er meget risikofyldt, og jeg er ikke længere sikker på, at det kan lade sig gøre,« siger Andreas Steenberg, transportordfører for De Radikale.

Også SF er bekymret.

»Vi er pressede. Hele situationen er meget foruroligende,« siger partiets transportordfører, Karsten Hønge.

I starten af marts kommer en vurdering af projektets økonomi fra revisionshuset E&Y. Entreprenørernes bud, som allerede er blevet forlænget en gang, udløber den 1. maj. Forligskredsen bag projektet mødes i midten af denne uge.

Femern
  • Partierne i forligskredsen bag Femern skal i midten af marts mødes for at tage stilling til økonomien i projektet.
  • Forligskredsen bag Femern består af Venstre, Socialdemokraterne, De Konservative, Dansk Folkeparti, De Radikale, Liberal Alliance og SF.
  • Det oprindelige startskud til Femern-forbindelsen blev taget i september 2008, da Danmark og Tyskland underskrev traktaten om en fast forbindelse over Femern Bælt.
  • En fast forbindelse over Femern Bælt blev foreslået første gang af en gruppe tyske ingeniører i midten af 1930’erne.

Industriens brancheorganisation, DI, opfordrer politikerne til at sætte deres bekymringer til side. Kontrakterne kan evt. gøres betingede af afgørelsen i Tyskland, foreslår man. Ellers kan man forsøge at forlænge de fem konsortiers bud igen eller lade udbudsprocessen gå helt om, lyder det.

»Vi har stadig en klar forventning om, at projektet bliver gennemført,« siger branchedirektør Michael Svane.

Mulighederne beroliger dog ikke Liberal Alliance, LA.

»Når vi skal trykke på den knap, der er danmarkshistoriens største projekt, kan vi også få danmarkshistoriens største lussing,« siger Villum Christensen, transportordfører i LA.

Transport og bygningsminister Hans Christian Schmidt ønsker ikke at udtale sig om sagen, før man har holdt møde i forligskredsen.

Læs også
Annonce