*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Politikere kritiserer nu selskab bag Femern-projektet

Selskabet bag Femern-forbindelsen får nu kritik af flere forligspartier for ikke at have manøvreret uden om de mange tilbageslag det seneste år.

Politik
Femern-forbindelsen kan blive yderligere 2-3 år forsinket på grund af en langvarig miljøproces i Tyskland. Derfor frygter danske politikere, at arbejdet må sættes på pause. Foto: Lars Krabbe

Flere af partierne bag Femern-forbindelsen mener ikke at selskabet bag, Femern A/S, har gjort sit arbejde godt nok.

Kritikken går bl.a. på, at man ikke forudså konsekvenserne af de offentlige høringer og eventuelle retssager i Tyskland, som nu risikerer at forsinke projektet med flere år. Konkrete forhandlinger med den tyske side har ellers stået på siden mindst 2003. Selskabet er ansvarlig for at gennemføre forberedelser, undersøgelser og projektering af forbindelsen. 

»Når man ser tilbage på den tidshorisont så er det mig en gåde, at det nu måske tager 4 år, at få en myndighedsgodkendelse nede i Tyskland. Der er nogle, der har sovet i timen,« siger Kim Christiansen, transportordfører i Dansk Folkeparti.

Også det Radikale Venstre er misfornøjede.

»Det er et stort problem er, at vi ikke ved, hvornår vi må gå i gang med at bygge. Der har man (bestyrelsen, for Femern A/S red.) skudt forkert,« siger Andreas Steenberg, transportordfører i Radikale Venstre.

Femern A/S

Femern A/S er 100 pct. ejet af Sund og Bælt Holding, som er ejet af Transportministeriet.

Sund og Bælt Holding ejer også Storebæltsforbindelsen

Selskabet har cirka 100 medarbejdere

Det fik i 2009 ansvaret for projektering, undersøgelser og forberedelser

I selskabets bestyrelse sidder ud over Henning Kruse Petersen bl.a. også næstformand, tidligere skatteminister Carsten Koch, liebhaverejendomsmægler Pernille Sams og formanden for fagforeningen Dansk Metal, Claus Jensen.

Henning Kruse Petersen træder tilbage ved den kommende generalforsamling

Udover situationen i Tyskland har Femern A/S forregnet sig flere gange det forløbne år. Entreprenørernes tilbud, der løb ind i starten af sidste år, var 8,9 mia. kr. højere, end man havde forberedt forligskredsen på. EU-støtten på 4,4 mia. kr., der blev tildelt projektet i sommer, var kun halvt så stor som forventet.

Det har fået nogle partier i forligskredsen til at overveje deres støtte til projektet. 

»De ting, der er sket forud i Femerns historie, har indtil videre ikke gjort os trygge,« siger Villum Christensen, transportordfører i Liberal Alliance.

Formanden for bestyrelsen i Femern A/S, den tidligere bankmand Henning Kruse Petersen, mener ikke, at man kunne have gjort tingene anderledes.

Han mener, at selskabet har informeret forligskredsen i tilstrækkelig grad om Tyskland, at Transportministeriet stod bag resultatet af forhandlingerne om EU-støtte, og at entreprenørernes bud nok skal vise sig at falde, når de er helt færdigforhandlet. 

»Jeg er enig i, at det viste sig, at vi ikke kunne have tillid til de forsikringer om, at vi ville få en igangsætning her i 2016. Det kan man selvfølgelig mene om, at det skulle vi have forudset. Men vi kan jo ikke gøre noget ved, hvordan man håndterer sagen i Tyskland,« siger Henning Kruse Petersen.

Ifølge trafikforsker og professor på DTU, Mogens Fosgerau, har der været mange tilbageslag på det seneste, men der er ikke tegn på, at Femern A/S har lavet store fodfejl.

»Nogle af de her ting har ikke set kønne ud, men jeg har ikke kunnet se, at de har lavet kæmpe fejl,« siger Mogens Fosgerau.

Læs også
Annonce