*

Finans
0

Efter voldsom udsmidning: United Airlines ændrer procedure

Fremover skal der findes plads til ansatte mindst 60 minutter inden afgang, hvis de akut skal med et af United Airlines' fly.

Efter den voldsomme udsmidning skal ansatte fremover booke en plas mindst 60 minutter inden flyet letter. Foto: Mel Evans

Efter at have mødt hård kritik for at smide en 69-årig læge ud af et fly med for få pladser ændrer den amerikanske flygigant United Airlines nu på sin procedure for at booke pladser til medarbejdere, skriver Bloomberg.

Fremover skal ansatte, der akut skal med et fly, have booket en plads mindst 60 minutter inden, flyet letter fra jorden.

Den 69-årige David Dao blev hevet ud af et fyldt fly, fordi United Airlines skulle have fire ansatte med på ruten fra Chicago til Louisville.

Han brækkede næsen, fik hjernerystelse og mistede to fortænder, meddelte hans advokat torsdag, som også sagde, at David Dao overvejer at lægge sag an for episoden, der har kastet United Airlines ud i en regulær shitstorm.

Ifølge Bloomberg strammer United Airlines nu op på sin procedure, og mediet citerer en talsperson for, at medarbejdere fremover skal bookes mindst 60 minutter inden afgang, så lignende episoder »aldrig sker igen«.

Det er alment kendt, at flyselskaber ofte overbooker fly, fordi der statistisk set er rejsende, som ikke dukker op. Men på søndagens afgang til Louisville, var det ikke for mange kunder, men fire medarbejdere, der ikke kunne få en plads. Derfor spurgte United Airlines først alle passagererne, om fire ville melde sig frivilligt til at tage en afgang næste dag. For ulejligheden ville man få 800 dollar.

Da ingen meldte sig, udpegede United Airlines fire tilfældige passagerer. De tre forlod flyet frivilligt, men David Dao nægtede at rejse sig fra sit sæde, og derfor blev vagter og politi tilkaldt, som endte med at hive ham ud af flyet.

Først betegnede Oscar Munoz, adm. direktør i United Airlines, den 69-årige David Dao som »forstyrrende og aggressiv« i en mail til medarbejderne. Siden lagde han ansigtet i andre folder og forklarede, at David Dao fortjente en undskyldning, ligesom han også slog fast, at flyselskabet ikke længere vil bruge politifolk til at fjerne passagerer.

Andre flyselskaber har også reageret på episoden. Således har Delta Airlines øget den kompensation, som passagerer på overbookede fly kan få fra 800 til 2000 dollar, skriver Bloomberg. United Airlines har endnu ikke meldt ud, om det vil gøre noget tilsvarende.

Læs også