Karriere
0

McKinsey skal have ny frontfigur, men ingen må føre kampagne

De næste måneder skal kandidaterne i konsulentfirmaet forsøge at overbevise et væld af partnere om at sætte kryds ved deres navn i en af verdens mest hemmelighedsfulde afstemninger.

McKinseys danske afdeling har sit kontor skråt over for Christiansborg i det indre København. Foto: Niels Hougaard

Verdens største konsulentfirma inden for forretningsledelse, McKinsey & Co., er i færd med at finde en ny topchef, fordi den nuværende - Dominic Barton - snart har dirigeret de 29.000 medarbejdere i den maksimale periode på tre gange tre år.

Hans sidste term udløber i sommeren 2018, hvilket har kickstartet en af de mest hemmelighedsfulde kampagner på kloden. For at komme i betragtning til posten, skal kandidaterne - i reglen seniorpartnere - i første omgang nomineres af deres kolleger, som hver især skriver syv navne ned i prioriteret rækkefølge og dermed indleder den formelle proces i januar.

På den måde indsnævres feltet til 10 kandidater, og så - efter endnu en afstemning i februar - til et face-off mellem de to foretrukne navne, inden vinderen udnævnes i marts og overtager topposten i juli.

Forud for afstemningerne foregår der stribevis af delikate overtalelsesmøder på alverdens femstjernede hoteller og restauranter, fordi kandidaterne ikke må føre en officiel kampagne. Derfor sammenligner The Guardian hele seancen med valget af en ny pave. Fraregnet den hvide røg. Det britiske dagblad har forgæves forsøgt at få et dybere indblik i processen, men føler sig dog i stand til at opliste Vivian Hunt, Gary Pinkus, Kevin Sneader og Bob Sternfels - tre regionale øverstbefalende og en tværgående topleder - som favoritterne her og nu.

Selve kravet til afløseren er også værd at stoppe op ved, for Dominic Barton har efter sigende befundet sig på et fly 240 dage om året og mødt to erhvervsbosser eller toppolitikere i snit om dagen. Derfor er det heller ikke uden grund, at McKinseys frontfigur betegnes som en af de personer med det bedste netværk overhovedet.

McKinsey er kendt for at skabe konsulenter, der ikke blot kan vejlede virksomheder i svære situationer, men også forstår kunsten at anføre dem. I Danmark kommer det til udtryk ved, at folk som Jørgen Vig Knudstorp, Niels Bjørn Christiansen og Henrik Poulsen alle er skolet hos McKinsey, ligesom det er tilfældet for et væld af andre erhvervsledere internationalt set.

Set i det lys er det ikke overraskende, at topchefen skal kunne tackle en masse store egoer til en beskeden løn på anslået 6 mio. dollars om året.

Hans hovedopgave er naturligvis at bevare "The Firm" i topform, for blandt partnerne hedder det sig, at der kun er tre mægtige institutioner tilbage i verden:

Marinekorpset, Den Katolske Kirke og McKinsey.

BRANCHENYT
Læs også