*

Karriere
0

To råd til at undgå arbejdsflugt i virksomheden

Danskerne er hurtige til at skifte job, viser undersøgelser. Her er to råd til at holde fast i de ansatte.

Jobansættelse skal foregå med omhu, for ellers kan det koste virksomheden dyrt, advarer Laszlo Bock, der er tidligere HR-direktør i Google. 
Arkivfoto: Lizette Kabré

Mange virksomheder kan være ved at miste medarbejdere. Danskerne er flere gange blevet kåret til europamestre i jobskifte, og det ligner en tendens, der fortsætter.

For hver femte dansker i job overvejer at skifte arbejdsplads inden for et år, viser en undersøgelse fra konsulentvirksomheden Ennova, og 29 pct. er i gang med at søge job eller ser sig omkring, viser tal fra rekrutteringsbureauet Randstad.

Hvis virksomheden bruger ressourcerne på at finde den rette kandidat og glemmer at opretholde incitamentet for at blive i jobbet efterfølgende, kan det koste virksomheden dyrt. For en fejlansættelse koster virksomheden mindst 100.000 kr. i ekstra omkostninger, vurderer Jobindex og ISS.

Ifølge Laszlo Bock, der er tidligere HR-direktør i Google, kan ledelsesstilen i høj grad være med til at holde de ansatte på arbejdspladsen. Han har samlet sine erfaringer i en bog og har her to råd til at undgå arbejdsflugt:

  1. Ansæt med omhu. Det er ofte kollegerne, der sikrer det gode arbejdsmiljø, og holder ansatte fra at forlade arbejdspladsen. Sørg for at ansætte folk, der er bedre end dig selv. Hvis arbejdskvaliteten er høj hos en, kan det være med til at hæve kvaliteten hos de andre. Engagement og kvalitet kan være et stort trækplaster, og det kan gøre, at de ansatte er glade og stopper dem i at tænke på at søge et andet job.
  2. Gør arbejdet meningsfyldt. Folk er ikke kun interesseret i at tjene penge, de vil også gerne føle, at deres arbejde betyder noget. Derudover gør det de ansatte fem gange så produktive, hvis de mener, at de kan knytte deres arbejdsopgaver til noget meningsfuldt, ifølge Laszlo Bock. De mange frynsegoder, nogle virksomheder tilbyder, kan være med til at øge effektiviteten, skabe fællesskab blandt kolleger og give god atmosfære. Men i sidste ende er det ikke det, der holder på de ansatte, som overvejer at forlade arbejdspladsen.
BRANCHENYT
Læs også