Karriere
0

Sådan undgår du at tage arbejdet med hjem

Hvordan parkerer man arbejdet på arbejdspladsen, så man ikke hiver sit arbejdspres med hjem?

Efterlad arbejdet på arbejdspladsen og undgå, at arbejdstress bliver til hjemmestres. Foto: Colourbox

Vi kender det godt. Det har været en stresset dag på arbejdet, og selvom vi tager jakken af, når vi kommer hjem, hænger arbejdspresset os stadig tungt over skuldrene.

Men hvordan undgår vi at tage arbejdet med hjem og lade arbejdstress blive til hjemmestress, der går ud over familie og venner?

Det giver Harvard Business Review et bud på:

  1. Afgræns dit arbejde i forhold til tid og sted: Lad som udgangspunkt dit arbejde blive på arbejdspladsen. Lad opgaver, computer o.l. blive ved dit skrivebord. Arbejd kun hjemmefra, hvis det er absolut nødvendigt. Hvis du alligevel er nødt til at arbejde hjemmefra, så fastlæg timer, der er tilegnet familietid. F.eks. ved spisetid og putning, hvor du fjerner alt, der kan distrahere dig fra at være tilstede. Afgræns dit arbejde til et bestemt sted derhjemme. Tag ikke computeren med i seng eller i sofaen.
  2. Skab gode mobil-vaner: Arbejdet sniger sig ofte ind i vores fritid igennem vores mobiltelefon. Hvem har ikke prøvet at tjekke en mail på mobilen? Hvis det er muligt: Hav to mobiltelefoner, en til arbejde og en til privat. Efterlad arbejdstelefonen et utilgængeligt sted om aftenen og i weekender. Og undgå at læse e-mails timerne op til du skal i seng. Forskning viser, at det har en negativ påvirkning på hjernens evne til at forberede søvn, når man bruger sin mobil op til sengetid.
  3. Hav et godt netværk til støtte: En partner kan være god til at hjælpe en af med arbejdspresset, men det kan være et pres på forholdet, hvis al opbakningen skal hentes her. Brug derfor også venner, fagfæller og mentorer til at hjælpe dig med at håndtere arbejdspresset. Det øger ydermere din selvstændighed og selvsikkerhed at vide, at du har hjælp at hente i dit bagland.
  4. Lav et overgangsritual mellem arbejde og fritid: Det kan være en hjælp for din hjerne til at forberede dig på fritid og hjemmetid, hvis du laver en form for overgangsritual. Benyt hjemturen til at falde ned, tag en smukkere rute hjem, løb en tur, lyt til musik eller nyheder eller hvad der ellers fungerer for dig.
  5. Find dit frirum uden for hjemmet: Det kan være svært at finde tid til andet end familie og arbejde. Arbejdsopgaverne på arbejdet erstattes af arbejdsopgaver i hjemmet: Tøjvask, madlavning, rengøring osv. Men hvis du finder et frirum, som er væk for både dit arbejde og hjem, kan det hjælpe dig med at holde stressen for døren. Det kan være fodbold, caféture, strikkeklub eller hvad du ellers vil have det skal være.  

 

BRANCHENYT
Læs også