Karriere
0

Seks gode råd: Sådan kommer du godt i gang på dit nye job

Ledelsesrådgiver og forfatter Charlotte Mandrup giver seks gode råd til, hvordan man kommer godt i gang på sit nye job.

Kom med værdighed og drop behovet for at præstere fra dag ét. Sådan kommer du godt fra land, når du starter på nyt job. Foto: Colourbox

Du har første dag på job, og du skal nu til at lære dine kollegaer og arbejdsgangen at kende. Men hvordan kommer man godt i gang på jobbet, og hvad er absolut no-go som ny på jobbet?

Det giver ledelsesrådgiveren og forfatteren, Charlotte Mandrup her seks bud på:

1. Ankom med værdighed

Et arbejde er noget, man bør forholde sig professionelt til. Derfor bør man ikke dele ud af sit inderste privatliv som ny på arbejdet. Man kan fortælle om sin ferie, men ikke om problemer med sin ekskæreste.

»Hvis du sidder i kantinen og fortæller dine nye kollegaer om de problemer, du har haft med dine børn og ekskæreste, tvinger du dine kollegaer til at forholde sig til dig med en omsorg, der ikke hører hjemme på arbejdspladsen,« mener Charlotte Mandrup. Den omsorg bør komme fra andre end dine kollegaer.

Man risikerer også, at kollegaerne ikke tillægger ens beslutninger tilstrækkelig værdi.

»Forestil dig kirurgen, der fortæller dig, at hun har haft det vildeste skænderi med sin mand om morgenen. Er hendes fokus så det rette sted?«

Hvis de private problemer påvirker en på jobbet, bør man i stedet forholde sig professionelt til problemet:

»Det man kan gøre, er at sige til sin leder eller sine kollegaer: I skal vide, at jeg ligger midt i en skilsmisse. Det betyder formentligt, at jeg kun kører på 80 pct. Hvis det bliver et problem, må du/I komme til mig.«

En anden fælde, mange nyansatte falder i, er behovet for at vise, hvor dygtig man er. For det første risikerer man at trykke på kollegaernes jantelovsknap. For det andet er det svært at præstere, før man har sat sig ind i organisationens kvalitetskrav.

2. Vær nysgerrig på menneskene

Ifølge Charlotte Mandrup er arbejde noget, vi gør for hinanden. Arbejdet er et bidrag til fællesskabet.

»Min og den yngre generation har fået arbejdet til at være en selvrealisering. Vi har glemt, at arbejdet har to formål. Det er et bidrag til fællesskabet og så finansierer det vores liv. Det er blot en bonus, hvis det derudover er udviklende og stimulerende,« mener hun.

At omgås forskellige mennesker er også med til at gøre et arbejdsliv sjovt og spændende, mener Charlotte Mandrup. Den fejl mange ofte begår er at antage, at andre er som en selv.

»Hvis du skal kunne forstå at kommunikere på en god måde med dine ansatte eller dine kollegaer, er det vigtigt du ved, hvem de er. Derfor skal man hele tiden være nysgerrig,« siger Charlotte Mandrup.

3. Leg antropolog

Udnyt, at du er ny på jobbet og endnu ikke er formet af normerne.

»Vaner gør blind. Derfor kan man bedre se ting klart, når man kommer som ny på arbejdspladsen, og det skal man udnytte til at lære arbejdspladsen godt at kende,« siger Charlotte Mandrup. Derfor anbefaler hun, at man noterer de ting, der undrer en, ned.

»Det giver dig en forståelse af, hvad det er for en kultur, du er trådt ind i,« siger Charlotte Mandrup.

Mange tror de ved, hvordan det er at være hos f.eks. Mærsk eller Alt For Damerne.

»Der er mange ledere, der tror, det er det rigtige at sige: Der var ikke noget, der overraskede mig. Det var, som jeg forventede det. Det gør de, fordi de tror, at det signalerer kontrol. Men der skal simpelthen være noget, der overrasker dig,« siger hun.

Find derefter ud af, hvor du passer godt ind i kulturen - og hvor det kan blive et problem for dig.

»Hvis din personlige etik ikke passer ind i kulturen, får du et problem. Det er en kilde til stress; det at gøre noget, der strider mod dine værdier,« siger hun.

4. Afstem forventninger

Forventninger er årsagen til det gode samarbejde, og roden til konflikter, misforståelser, og fejltagelser. Sørg derfor for at afstemme forventninger med dem rundt om dig løbende.

»Når jeg har stået med de her konflikter og jeg graver tilbage, er konklusionen altid, at forventningerne ikke har været afstemte,« siger Charlotte Mandrup.

Spørg altid i stedet for at antage noget på forhånd: Måske betyder det, at din chef siger, at jobbet giver udviklingsmuligheder. Ikke, at du så kan komme på et 14 dages kursus på Harvard til november, men bare, at du kan lære på jobbet.

Det er en god idé at få afstemt inden kurset på Harvard er booket.

5. Lav lister

Du bør lave to lister med opgaver. Den ene med de opgaver, du er blevet ansat til at løse. Og den skal være prioriteret:

»Jeg har haft klienter, der efter noget tid har kunnet konstatere, at stemningen omkring dem ikke er helt optimal. Der er kurrer på tråden hos chefen, og det skyldes ofte, at prioriteringen ikke har været afklaret,« siger Charlotte Mandrup.

Den anden liste skal være med de opgaver, du godt kunne tænke dig at lave.

6. Forstå produktet og kunderne

Sæt dig grundigt ind i hvad virksomheden laver, hvordan den laver det, hvad processerne er, hvilken kvalitet man søger, hvem kunder er osv.

»Det er ikke nødvendigvis det indlysende produkt, der er det reelle produkt. Det kan være de services, der ligger rundt om eller de drømme og den fortælling, der ligger i produktet, der er det reelle produkt,« siger Charlotte Mandrup.

Derfor er det også vigtigt at forstå sine kunder. Lær virksomheden at kende, så du forstår, hvad dens udfordringer og muligheder er. Det gør man ved at stille spørgsmål til alle lige fra kantinedamen, til kommunikationsmedarbejderen til marketingschefen. På den måde sikrer man sig et nuanceret og bredere perspektiv.

BRANCHENYT
Læs også