*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
0

Udenlandske hænder skal bygge Femern-forbindelsen

15 virksomheder fra fem lande skal bygge på Femern-forbindelsen. Tre danske selskaber involveret.

LIVE
Det bliver primært udenlandske virksomheder, der skal have fingrene i jorden, når Femern-forbindelsen skal bygges. Arkivfoto: Lars Krabbe

Danmarkshistoriens største anlægsprojekt bliver langt overvejende bygget af udenlandske hænder. Det fremgår af en meddelelse, som Femern A/S har udsendt.

To internationale konsortier skal stå for byggeriet med aarhusianske Aarsleff som eneste danske entreprenør. Cowi og Sweco Danmark vil fungere som rådgivere for konsortierne.

Aarsleff er en del af Femern Link Contractors, der bliver vindende konsortium på sænketunnel og tunnelfabrikken samt en kontrakt på portaler og ramper. Aarsleff er sammen med virksomheder fra Frankrig, Belgien, Tyskland og Holland. Ingeniørvirksomheden Cowi er rådgiver.

De skal bygge Femern

Vindende konsortium på sænketunnel herunder tunnelfabrikken:

Femern Link Contractors (FLC)

Entreprenører:

  • VINCI Construction Grands Projets S.A.S. (Frankrig)
  • Per Aarsleff A/S (Danmark)
  • Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Tyskland)
  • Max Bögl Stiftung & Co. KG (Tyskland)
  • CFE SA (Belgien)
  • Solétance-Bachy International S.A.S. (Frankrig)
  • BAM Infra B.V. (Holland)
  • BAM international B.V. (Holland)

Underentreprenør:

  • Dredging International N.V. (Belgien)

Rådgiver:

  • COWI A/S (Danmark)

Vindende konsortium på portaler og ramper:

Femern Link Contractors

Entreprenører:

  • VINCI Construction Grands Projets S.A.S. (Frankrig)
  • Per Aarsleff A/S (Danmark)
  • Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Tyskland)
  • Max Bögl Stiftung & Co. KG (Tyskland)
  • CFE SA (Belgien)
  • Solétance-Bachy International S.A.S. (Frankrig)
  • BAM Infra B.V. (Holland)
  • BAM international B.V. (Holland)

Underentreprenør:

  • Dredging International N.V. (Belgien)

Rådgiver:

  • COWI A/S (Danmark)

Vindende konsortium på gravearbejder:

Fehmarn Belt Contractors

Entreprenører:

  • Boskalis International B.V. (Holland)
  • HOCHTIEF Solutions AG (Tyskland)
  • Ed. Züblin AG (Tyskland)
  • Van Oord Dredging and Marine Contractors B.V. (Holland)

Rådgiver:

  • SWECO Danmark A/S (Danmark)

Kilde: Femern A/S

Forligskredsen bag Femern-forbindelsen godkendte endeligt den faste forbindelse fredag formiddag. Samtidig gav politikerne Femern A/S mandat til at udpege de foretrukne bydere på de store tunnelkontrakter. 

»Vi glæder os over, at vi er havnet blandt konsortierne. Det er en forløsning efter to til tre års forarbejde. Men det får ikke betydning får vores aktiviteter, før de fysiske arbejder starter op,« siger adm. direktør i Aarsleff, Ebbe Iversen.  

Femern forventer at underskrive de betingede kontrakter senest i maj 2016. Betingede kontrakter betyder, at der underskrives en endelig og bindende anlægskontrakt med de vindende entreprenører. Parterne skal dog vente på en tysk byggetilladelse, hvilket er forbindelsens kritiske punkt.

Hvis turbulensen om den tyske miljøgodkendelse ender med at spænde ben for Femern-forbindelsen, kan de danske politikere inden 2020 vælge at droppe projektet mod at give entreprenørerne en kompensation på omkring 300 mio. kr. for den forgæves ventetid.

Kontrakterne løber frem til medio 2019 med mulighed for genforhandling på det tidspunkt, oplyser Femern.

Det andet konsortium består af to tyske og to hollandske selskaber med Sweco Danmark som rådgiver. De vinder kontrakter på gravearbejdet, oplyser Femern.

Hvilke lande kommer de fra?
Hvilke lande kommer entreprenørselskaberne og de rådgivende selskaber fra?
  • Holland: 4
  • Tyskland: 3
  • Danmark: 3
  • Belgien:2
  • Frankrig: 2

Femern A/S udbød i 2013 fire hovedkontrakter. Ni konsortier med deltagende virksomheder fra otte lande blev oprindeligt prækvalificeret.

Den kommende tunnelfabrik i Rødbyhavn bliver den største byggeplads.

Ifølge Finans oplysninger har det været et centralt element i forhandlingerne om at reducere anlægsudgifterne, at netop den fabrik bliver nedskaleret, så produktionen tager længere tid.

Læs også