*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
Annonce
0

Brillebranchen har fået styr på pengene

Optikere i alle landets regioner har forbedret bundlinjen gevaldigt, men det er i hovedstaden, at der for alvor er gang i salget.

Erhverv
Adm. direktør i brillekæden Louis Nielsen, Mads Nygaard, vil erobre halvdelen af det danske brillemarked inden for tre år. Pr-foto: Louis Nielsen

Man behøver hverken briller eller kontaktlinser for at kunne se, at de danske optikere er blevet væsentligt bedre til at tjene penge.

Den samlede danske optikerbranche forbedrede sit årsresultat før skat med over 280 pct. fra 2012 til 2013, viser en brancheanalyse fra NN Markedsdata, der samler data om samtlige virksomheder i Danmark.

Dermed fortsætter fremgangen for optikerbranchen, der siden 2011 har næsten seksdoblet sit gennemsnitlige resultat før skat.

»Oven på nogle turbulente kriseår har brillebranchen formået at skære til, så der igen bliver lavet flotte overskud. Og det seneste år er ingen undtagelse,« siger Ivan Jæger Christiansen, direktør i NN Markedsdata.

I hovedstadsområdet skabte 55 optikere til sammen et resultat før skat på 178 mio. kr., hvilket er det bedste resultat i de fem år, det er muligt at gå tilbage i forretningernes regnskaber, og det største overskud sammenlignet med landets øvrige regioner.

De 46 optikere, som har adresse i Region Nordjylland, leverer de mest stabile resultater og har over de seneste fem år været bedst til at lave overskud. I den anden ende af skalaen har optikerne i Region Sjælland haltet gevaldigt og skabte sidste år et beskedent gennemsnitligt overskud på 33.600 kr.

Ifølge Ivan Jæger Christiansen skyldes Nordjyllands førerposition, at alle brillegiganten Louis Nielsens butikker er registreret i Aalborg. Over de seneste tre år har Louis Nielsen øget antallet af kunder i sine butikker med 30 pct. og udvidet sit butiksnet markant, og adm. direktør Mads Nygaard er overbevist om, at brillekæden ligger lunt i markedet.

»Vi er skarpe på prisen, scorer højt på service og har et bredt sortiment af både ”discountmærker” og luksusmærker. Men vi skal presse prisen yderligere nedad for at kunne stjæle flere markedsandele,« siger han.

Louis Nielsen er en del af verdens største privatejede optikerkæde, Specsavers, der råder over 1.500 optikerbutikker i 10 lande og omsætter for over 17 mia. kr. årligt. Og den forretningsmodel, som Louis Nielsen bruger herhjemme med lokale franchisetagere, er den rette, mener direktøren.

»Selvom vi er en stor kæde, er vi lokale, og det giver os en nær relation til kunden, som er med til at drive os fremad,« siger Mads Nygaard.

Markedet for lavprisbriller sidder Louis Nielsen tungt på, mener direktøren, der noterer sig, at hver tredje solgte brille i Danmark langes over disken i en Louis Nielsen-butik. Nu arbejder han hårdt på at vinde terræn fra de kæder, som satser mere på mærkevarer.

»Jeg tror på, at vi kan erobre halvdelen af det samlede brillemarked herhjemme. Det er vores overordnede mål inden for tre år,« fastslår Mads Nygaard.

NN Markedsdata har gennemført sin brancheanalyse på samtlige af landets 220 optikere, som har aflagt regnskab de seneste fem år.

Årets resultat før skat - gennemsnit for alle optikere
20092010201120122013
-53.009437.104191.352398.2041.120.435
Årets resultat før skat - gennemsnit for alle optikere fordelt på regioner
 20092010201120122013
Hovedstaden-1.331.490257.964-495.036624.7093.243.218
Midtjylland164.935149.41317.152144.587398.196
Nordjylland741.4381.008.078893.469514.938676.250
Sjælland89.379-35.96619.000-5.20633.621
Syddanmark64.139444.417353.222436.166465.306
Antal optikere pr. region
 Antal
Hovedstaden55
Midtjylland46
Nordjylland64
Sjælland29
Syddanmark36
I alt223
Læs også