*

Erhverv
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Annonce
0

Sådan bliver dagligvareåret 2015

Det danske dagligvaremarked ændrede sig gevaldigt i 2014. Finans.dk har bedt branchens bagmænd give deres vurdering af det nye år.

2015 kan blive et skæbneår for mange aktører inden for dagligvarehandel med hård kamp om kunder og markedsandele. Tegning: Niels Bo Bojesen

Discountkædernes butiksraseri fortsatte, Dagrofa meddelte ankomsten af den nye kæde Meny, en kloning mellem SuperBest og Eurospar, og stadig flere danskere kastede sig over dagligvarehandel på nettet.

Som så mange gange før kan der ses tilbage på et begivenhedsrigt år i dagligvarebranchen med store forandringer og en evig intens kamp om kundernes gunst, hvad enten der bruges nye butikker eller nye varer som våben.

For købmændene bliver 2015 et skæbneår, hvor meget afhænger af, hvordan den nye Meny-kæde kommer fra start.

Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia

Men spørgsmålet er, om 2015 kommer til at udvikle sig i samme retning? Finans.dk har bedt en lang række aktører i branchen give deres vurdering af, hvordan det nye år kommer til at udfolde sig.

 

Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia:

»For købmændene bliver 2015 et skæbneår, hvor meget afhænger af, hvordan den nye Meny-kæde, der afløser SuperBest, kommer fra start.

Givet er det, at købmændene ikke får noget foræret, da både Coop og Dansk Supermarked vil have vækst.

Det bliver også rigtig spændende at følge nemlig.com, der allerede i 2014 har fået medvind. Det må forventes, at nemlig.com får endnu bedre fat i danskerne i hele hovedstadsområdet og måske overvejer at ekspandere nationalt.«

 

Kenneth Pedersen, kædedirektør i SuperBrugsen:

»I forlængelse af 2014 bliver den største udfordring for dagligvarehandlen at agere effektivt og målrettet i forhold til at imødekomme forbrugernes ønsker om nye, spændende varer og nye interessante varekoncepter.

De spillere på dagligvaremarkedet, der formår at fjerne barriererne over for nye, spændende varer, vil få succes - vel at mærke hvis de evner at gøre det uden at gå på kompromis med de basale krav, som forbrugerne stiller til deres indkøbstur og -oplevelse.«

Jesper Uggerhøj, kædedirektør i Irma:

»Irma og Coop har en meget klar ambition om at sætte det gode måltid på dagsordenen i 2015. Vi mangler stadig at få flyttet den store interesse for gastronomi helt ud på danskernes middagsbord. Men det, tror jeg, kommer i 2015. Vi kommer også til at se, at flere vil profilere sig på økologi i 2015, når det røde ø-mærke fylder 25 år.

Samtidig vil der stadig være et benhårdt fokus på pris. I Irma skal vi fokusere på, at pris og kvalitet hænger sammen, og at man får meget værdi for pengene i vores butikker.

I forhold til nabolandene har Danmark for mange butikker, og butikkerne har for mange kvadratmeter per indbygger. Og der kommer stadig flere til. På et tidspunkt kommer vi til at se en tilpasning i markedet.

På kædeplan bliver det spændende at følge Dagrofas satsning med at omdanne tidligere SuperBest-butikker til Meny. Det er sidste chance for at gøre det rigtigt i den kæde.

Flemming Birch, partner i konsulentfirmaet Birch & Birch

For store dele af branchen er tilbudsavisen den vigtigste kommunikation med kunderne. Hvis vi vil sætte en ny dagsorden med kvalitet og madglæde, skal branchen ud og fortælle en anden historie om sig selv.«

 

Flemming Birch, partner i konsulentfirmaet Birch & Birch:

»I 2015 kan vi begynde at ane, om de mange nye tiltag slår an blandt forbrugerne. Tager vi Madmanifestet til os? Er den megen fokus på lokale fødevarer en døgnflue? På kædeplan bliver det spændende at følge Dagrofas satsning med at omdanne tidligere SuperBest-butikker til Meny. Det er sidste chance for at gøre det rigtigt i den kæde.

Føtex afprøver et nyt, mindre fødevareformat med inspiration fra Storbritannien, Fakta skal tjene penge og være flinke på samme tid. Netto tester døgnåbent. Hvis discounterne fortsætter op i markedet, efterlader de muligvis plads i bunden til et hardcore-lavpriskoncept såsom Normal.

Den største udfordring for branchen bliver for de fysiske dagligvarebutikker at adskille sig fra hinanden, da de mere og mere ligner hinanden.

Stefan Plenge, adm. direktør i Nemlig.com

Private labels – ikke mindst i premiumkategorien – vil vokse, fordi det er her, kæderne kan skille sig ud og tilbyde kunderne noget, de ikke kan få andre steder.

Vi vil ikke se et gennembrud for ren onlinehandel, da butikkerne ligger for tæt i Danmark, og der fortsat ekspanderes (om ikke andet så for at konkurrenterne ikke skal få placeringen), så kæderne har kun begrænset interesse i det. Til gengæld er Danmark med det tætte butiksnet oplagt til Click & Collect, hvor kunderne bestiller online og afhenter i deres lokale supermarked.«

 

Stefan Plenge, adm. direktør i Nemlig.com:

»Den største udfordring for branchen, som jeg ser det, bliver for de fysiske dagligvarebutikker at adskille sig fra hinanden, da de mere og mere ligner hinanden. Hvor discountbutikkerne er begyndt at have fokus på special- og luksusvarer, er supermarkederne begyndt at have fokus på discountvarer. Så skellet mellem low og high end-butikker bliver mindre og mindre.

Mine forventninger til det nye år er, at en endnu større del af befolkningen vil få øjnene op for, hvor bekvemt det er at handle dagligvarer online. Hvorfor bruge dyrebar tid i de fysiske supermarkeder, når du kan sidde og handle hjemme fra sofaen med benene oppe? Så det er min klare forventning, at der sker et stadig større skift fra traditionel dagligvarehandel til online dagligvarehandel.«

 

Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000 Danmark:

»Den største udfordring for branchen som helhed er den manglende vækst i det samlede dagligvaremarked, som i 2014 kun steg med 0,5 pct. Det betyder, at den hårde konkurrence fortsætter og formentlig intensiveres i 2015.

Forbrugerne vil i endnu højere grad handle prisbevidst – kunderne ønsker reel værdi for pengene – uanset om der er tale om basisvarer eller luksusvarer. Førhen hovedindkøbte forbrugerne i supermarkeder og supplerede i discountbutikkerne. Nu og endnu mere i fremtiden hovedindkøber forbrugerne i discountbutikkerne og supplerer i supermarkeder hhv. specialbutikker.«

 

Thomas Hedegaard Bang, vicedirektør for indkøb i Aldi Danmark:

»Vi forventer, at konkurrencen på markedet fortsat intensiveres til glæde for forbrugerne. Vi tror på, at der i fremtiden i højere grad vil være fokus på produktkvalitet samt pris. Det stemmer helt overens med vores grundfilosofi, hvor vi udnytter vores enorme indkøbsvolumen til at øge kvaliteten og samtidigt holde prisen nede. Vores kunder skal med andre ord altid kunne stole på, at vi tilbyder høj kvalitet til lave priser.

Dette kommer bl.a. til udtryk i vores serie af højkvalitets produkter, under navnet "Freihofer Gourmet", som er produkter lidt udover det sædvanlige op til højtiden. Det kommer også til udtryk i et fortsat fokus på at reducere brugen af tilsætningsstoffer i fødevarer til et absolut minimum.

Vi har igennem længere tid været i gang med at opdatere og modernisere vores butiksnet, herunder lukning af gamle butikker og åbning af nye. Dette er fortsat et fokus fra vores side.«

 

Henrik Libak, tidligere direktør i Bilka, Føtex og Salling og i dag indehaver af konsulentfirmaet Libak Retail:

»I 2015 bliver de traditionelle supermarkeder nødt til at ændre kurs, hvis de skal dæmme op for discountkædernes høje vækstrater igennem flere år. Både Netto, Rema 1000 og Lidl har tænkt sig at fortsætte deres vækst, Fakta har lige lanceret ny spændende strategi, og Kiwi tager formentlig markedsandele i deres eksisterende butikker, ligeledes med en ny strategi.

Men ikke alle kan vokse sig stærkere, og med Nemlig.com og de øvrige nethandelsbutikker inden for fødevarer, der uden tvivl vil erobre markedsandele, vil nogle kæder tabe terræn.«

 

Niels Karstensen, kædedirektør i Fakta:

»I 2015 bliver udfordringen at finde sin egen position på markedet med en profil, der adskiller den enkelte kæde fra konkurrenterne i kundernes øjne. Faktas bud på det handler om mere kvalitet i varerne i form af flere økologiske, sunde og gode convenience-varer, og om at give kundeoplevelser, hvor vi opfattes som et usvært sted at købe sine dagligvarer med branchens flinkeste medarbejdere.«

Finn Tang, adm. direktør i Lidl Danmark:

»I 2015 vil der fortsat være hård konkurrence på markedet. Samtidig er jeg sikker på, at emner som madspild, omtanke for miljøet, fødevaresikkerhed og sundhed kommer endnu mere på dagsordenen.

Som den lille udfordrer på det danske marked agter vi i Lidl også at være med i front på disse områder, hvortil vi blandt andet vil udnytte vores styrke og knowhow fra mere end 10.000 butikker i Europa.«

 

Carsten Hansen, adm. direktør i Kiwi Danmark:

»Kiwi vil fortsætte med at holde linjen med at positionere sig som en ægte discountkæde med fokus på billige varer, gode tilbud  og Danmarks billigste frugt/grønt.

Den store udfordring er den stagnerende vækst på dagligvarer generelt, som sandsynligvis fortsætter, og et presset marked, hvor stort alle jagter i samme strategiske retning (flere varer, bedre varer, mindre prisfokus).«

 

John Wagner, adm. direktør i De Samvirkende Købmænd:

»Den største udfordring i 2015 er nok fortsat planlovgivningen og grænsehandelen, men afgørende for dagligvarehandelens anseelse hos mange forbrugere bliver også, at vi fra jord til bord medvirker til mindre madspild. Det er jo ikke tilfældigt, at stifteren af Stop Spild Af Mad, Selina Juul, i 2014 blev kåret som Årets Dansker.

Så samtidig med, at vi skal frygte en planlovsliberalisering, at vi skal slås med unfair konkurrencevilkår i forhold til dagligvarehandlen i Tyskland og Sverige, og at vi skal sikre optimal fødevaresikkerhed, skal vi også optræde politisk korrekt og påtage os samfundsansvar, begrænse madspild, udbyde flere lokale varer, flere økologiske varer, flere nøglehulsmærkede varer, flere glutenfri produkter osv. - og alt sammen til lavere priser.

Det er vores udfordring i 2015, som det vel også var det i 2014, blot i endnu højere grad i det nye år.«

Læs også