*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Kunder revser QXL for rod med auktioner og forsvundne penge

Nyt it-system har skabt kaos hos QXL. Nu er auktionssiden meldt til Forbrugerombudsmanden.

Erhverv
QXL, der er ejet af Lauritz.com, har haft store problemer med lanceringen af sin nye hjemmeside. Screenshot.

Hvis man er i tvivl om, hvorvidt brugerne af QXL er rasende, skal man blot kaste et hurtigt blik på firmaets Facebook-side eller Trustpilot-profil.

Med overskrifter som »talentløst og amatøragtigt makværk, »administrativt rod« og »katastrofe« er det tydeligt, at lanceringen af auktionskæmpens nye hjemmeside langt fra er gået som planlagt.

Det har nu fået flere brugere til at anmelde QXL, der er en del af auktionsfirmaet Lauritz.com, til Forbrugerombudsmanden.

»Det siger sig selv, at når et website som vores møder udfordringer i lanceringsperioden, så kvitterer kunderne med negativ kritik. Det har vi forståelse for. Vi vil derfor i den kommende tid koncentrere os om en tæt kommunikation med vores kunder for at sikre deres fremtidige tillid til dét, vi mener, er et bedre og betydeligt mere kundevenligt site,« skriver konceptchef i Lauritz.com, Mette Jessen, i en mail til Finans.

Problemet med QXL's website er blandt andet opstået, fordi man har slået den norske og danske database sammen. Ifølge Lauritz.com var det »bydende nødvendigt« at investere i en ny it-platform.

På grund af uforudsete komplikationer, som kun blev forværret af sommerferien og interne kommunikationsfejl, har lanceringen imidlertid ført til, at kunder har mistet deres historik, betalinger og funktioner og har fået låst tilgodehavender.

QXL's Facebook-side er blevet bestormet af rasende kunder, og på Trustpilot er firmaets score dykket til karakteren 1,3 ud af 10.

Lauritz.com arbejder på at løse alle fejl, som det nye website har medført, forsikrer Mette Jessen. Men det sker ikke med et snuptag.

»I forbindelse med lancering af det nye website har vores database over kunders forudbetalinger til senere køb af tekniske årsager ikke været tilgængelig for vores kunder og vores kundeservice i en periode. Vi arbejder på fuld tryk for at genetablere fuld tilgængelighed for vores kunder. Data fra basen vil atter blive synlige for kunder via websitet, når de er logget ind, efter næste større tekniske opdatering om ca. 3 uger,« skriver Mette Jessen.

Kunder, der ikke ønsker at vente på opdateringen, kan til gengæld kontakte firmaets kundeservice og få udbetalt pengene som bankoverførsel med det samme. Alle, der har henvendt sig for at få deres forudindbetaling tilbage, har fået det, oplyser Mette Jessen.

Lauritz.com købte QXL i marts 2013 for at sikre sig en online platform, der tilbyder auktioner af varer til under en værdi af 800 kr. (det, som i dag er den nedre beløbsgrænse på Lauritz.com). Da kæmpede QXL med millionstore underskud, der siden er blevet forbedret betragteligt.

Nu er det i stedet sure kunder, som QXL kæmper med. Flere af dem har anmeldt auktionsfirmaet til Forbrugerombudsmanden, der skal vurdere, om der er grundlag for at udtale kritik.

Hvad er jeres forventning til udfaldet, såfremt Forbrugerombudsmanden vælger at tage sagen op?

»Vi vil naturligvis som altid indgå i en konstruktiv dialog med Forbrugerombudsmanden, hvis denne ønsker at forfølge henvendelserne. Vores lancering af det nye QXL har skabt en utilsigtet situation for vores kunder og os, hvilket vi tror, at Forbrugerombudsmanden har forståelse for,« skriver Mette Jessen.

Det er langt fra første gang, at Lauritz.com gør sig bemærket på den uheldige måde. Senest blev auktionshuset stævnet af den svenske møbelproducent Hästens, fordi Lauritz.com havde bortauktioneret senge, der lignede Hästens, men kom fra en producent i Kina.

Lignende sager med blandt andet Charles Eames-stole og italienske vine har floreret.

Læs også