Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Dansk webshop stævner Amazon, Cdon og 98 andre virksomheder

Konkurrenterne stjæler billederne fra virksomheden Morfars.dks hjemmeside med arme og ben. Nu går ejeren til modangreb.

Kim Eriksen, ejer af Morfars.dk, har mange gange prøvet høfligt at bede konkurrenterne om at fjerne hans billeder fra deres hjemmesider. Foto: Morfars.dk

Lige siden webshoppen Morfars.dk, der sælger alt inden for fjernstyret legetøj, åbnede i 2002 har konkurrenterne stjålet virksomhedens billeder og brugt dem på deres egne hjemmesider.

I mange år gjorde Kim Eriksen, der er ejer af Morfars.dk, ikke så meget ved det. Af og til sendte han en høflig mail, hvor han bad konkurrenterne om at fjerne billederne. Dog uden den store effekt.

Med tiden er problemet kun blevet større, og nu har Kim Eriksen fået nok.

»Når vi henvender os og beder om, at de fjerner billederne, oplever vi desværre de fleste gange, at folk er ligeglade. De svarer, at når billederne ligger på nettet, er de frit tilgængelige og alle må tage dem. I en lang periode var vi frustrerede over, at vores billeder blevet taget, men vi havde ikke overskud, tid og ressourcer til at følge op på sagerne,« siger Kim Eriksen.

Han har derfor henvendt sig til firmaet Not Allowed, der har specialiseret sig i sager, hvor virksomheder får krænket deres ophavsret, fordi andre kopierer de tekster eller billeder, de har liggende på nettet.

Da Not Allowed gik ind i sagen, vidste det sig hurtigt, at den var lagt større, end Kim Eriksen på nogen måde havde forestillet sig. Lige nu har Not Allowed henvendt sig til over 100 virksomheder på vegne af Morfars.dk. De konkurrerende virksomheder har kopieret mellem 1 og 25 billeder hver, og i alt er der krav for over en mio. kr.

»Jeg har set en del det seneste halvandet år, hvor jeg har arbejdet med ophavsret, men jeg har aldrig set så massiv en kopiering og krænkelse af et firma, som det her,« siger Morten Kristensen, der ejer Not Allowed.dk.

Med de mange sager har Morfars.dk – en mindre dansk familievirksomhed med ti ansatte og en omsætning på omkring 20 mio. kr. - lagt sig ud med nogle af de helt store spillere. Blandt de virksomheder, som har kopieret Morfars.dks billeder er bl.a. Amazon og Cdon.com. Også flere af den danske virksomhed Legekædens butikker har kopieret nogle af Morfars.dks billeder.

Ca. 80 ud af de 100 virksomheder, som Not Allowed har rejst et krav mod på vegne af Morfars.dk har svaret på henvendelserne. 10-15 pct. af dem har betalt, mens resten kan se frem til at modtage en stævning den kommende tid. Her viser Morten Kristensens erfaring, at ca. halvdelen af virksomhederne vil betale allerede, når de modtager stævningen, mens resten af sagerne må en tur i retten.

Det er en stor frustration at bruge mange ressourcer på noget, som bare bliver kopieret på livet løs.

Kim Eriksen, ejer af Morfars.dk

For hvert billede kræver Not Allowed 5.000 kr. Halvdelen er omkostninger til billedet, mens de resterende 2.500 kr. er kompensation for ophavsretskrænkelsen.

Og Morten Kristensen mener, der er gode muligheder for, at Morfars.dk får erstatning for alle billederne. Kim Eriksen har nemlig lagt et specielt vandmærke i alle sine billeder, så det er nemt at bevise, at de kommer fra Morfars.dk.

»Det handler for os ikke om, at det skal være en indtægt. Det vigtigste for os er, at andre skal lade være med at kopiere vores billeder, og at billederne bliver fjernet fra konkurrenternes hjemmesider. Så kan man spørge, hvorfor vi går til Not Allowed med dem. Men det er en stor frustration at bruge mange ressourcer på noget, som bare bliver kopieret på livet løs,« siger Kim Eriksen.

For billeder er afgørende for forretningen, når man driver en webshop, mener han.

»Lige siden vi begyndte har vi valgt, at vi gerne vil være unikke udseendemæssigt. Når man har en webshop, er det billeder, beskrivelser og videoer, som man differentierer sig på. Fra begyndelsen har vi derfor investeret i fotoudstyr, uddannelse og tid i at tage billeder af alle de produkter, som vi sælger,« siger Kim Eriksen.

BRANCHENYT
Læs også